Saturday, August 16, 2008

Vinterförrådet växer

Häromdagen fick jag en massa äpplen av en genomhygglig arbetskamrat som hade fler än hon behöver (tack Nina!). Så det blev påfyllning i källaren: äppelmos, chutney på squash, äpplen och lök och så en rejäl äppelpaj förstås!

Jag brukar ju tjata om att man inte ska använda en massa elektriska apparater om man kan göra saker för hand. Men en hushållsassistent med passertillsats är guld värd när man ska göra mycket äppelmos på en gång.


Såhär gör jag äppelmos: Jag skär äpplena i bitar med skal, kärnhus och allt. Skadade partier skär jag bort förstås. Lägger i en gryta med lite vatten i botten och kokar på svag värme tills allt är mjukt. Passerar i maskin, tillsätter socker tills det smakar bra, häller i burkar och sätter på lock. Sedan kokar jag in burkarna i 8o grader i 20 minuter. Mos som är konserverat på det sättet håller sig mycket länge utan konserveringsmedel eller mängder av socker, förutsatt att locket har sugit fast ordentligt (det ska bukta nedåt när burken svalnat). Man kan t.o.m. koka in moset utan socker. Men när man öppnat burken håller den sig bara några dagar och måste stå i kylen.
Slutligen en bild på en del av vår fina schalottenlök som ligger på tork och ska sparas till vintern. Nu äter vi färsk salladslök och så äter vi upp de lökar som inte riktigt vill vissna som de ska för att hålla sig hela vintern.


6 comments:

Anonymous said...

Jag har antagit utmaningen! I sommar har jag odlat och det har gått så bra att jag har bestämt mig för att inte köpa några grönsaker eller frukt fram till nästa vår. Jag ska försöka leva på det som finns i förråd och frys. Det ska bli spännande att se om det går. Allt kött jag äter är lokalt och gräsbetes (suveränt gott och lätt att få tag på här i Hälsingland). Önskar att jag kunde ha höns också men tycker att min trädgård är lite för liten för det. Det blir mycket kål i vinter för mig! Kul att läsa om dina erfarenheter.

Elins trädgård said...

Vad roligt med lyckade odlingar! Och kål är ju gott :-)

Anonymous said...

Vad härligt!! Efter att ha fått mögel i sylten så föredrar jag frysen och att göra saker av bären och frukten vartefter. Jag är imponerad! Blir löken bra?
Hälsningar
Susanne

Elins trädgård said...

Vi har inte plats i frysen för alla bär, så det är av ren nödvändighet vi konserverar på annat sätt. Men vi har så gott som inga mögelproblem - undrar vad som hände med dina burkar?

Elins trädgård said...

Löken, ja. Den blir riktigt fin i år! Men det är så fuktigt ute att vi får torka den inomhus för att den ska hålla sig till vintern.

malve said...

Så enkelt! Ditt inlägg inspirerade mej, och nu har jag gjort sats efter sats allt eftersom frukten ramlar ner.