Sunday, August 10, 2008

Vinterförråd för trädgårdslösa

Jag skriver ju en hel del om att ta vara på, konservera, bygga upp matförråd till vintern. Och jag kan tänka mig att en hel del läsare snabbt klickar sig vidare från såna inlägg "för jag har ju ingen trädgård att odla en massa mat i".

Men det finns ju mängder av möjligheter att spara säsongens godsaker till vintern och slippa ifrån en del av importmaten och tramset från livsmedelsindustrin även om man inte har den minsta lilla jordplätt att odla på. Här är några idéer.

* Köp lådvis från frukt- och grönsaksbutikerna. Ofta kan man köpa jordgubbar, äpplen, lingon m.m. lådvis till ett betydligt lägre pris. Vi har t.ex. köpt äpplen som inte varit "fina" nog att sälja i lösvikt till bra pris och gjort mos. Jordgubbar kan man ibland köpa billigt i slutet av säsongen när alla börjar tröttna på dem! Fråga! Det är inte säkert att det står lådor med tilltufsade äpplen ute i butiken, men det finns säkert på lagret. Antagligen finns det gott om handlare som hellre säljer billigt än slänger frukten!

* Många med fruktträd och bärbuskar har inte tid eller lust att ta vara på skörden. Fråga om du får plocka! Betala med en burk sylt eller äppelmos :-) Ofta ser man fallfrukt som bara ligger och ruttnar i trädgårdarna, men som skulle gå utmärkt att ta vara på om någon plockade upp den i tid. Om du inte vill ringa på hos kompletta främlingar och fråga, så nämn det hela lite i förbigående på jobbet eller så. Alltid finns det någon som har ett överskott, eller känner någon som har det.

* Det självklara tipset: gå ut och plocka bär och svamp i skogen. Ingen bil? Det kan finnas busslinjer som går ut dit du vill, åtminstone i södra Sverige där det är mer tättbefolkat. Inte sällan kan det finnas saker att plocka på cykel- eller promenadavstånd i parker och stadsnära skogar – jag har plockat kilovis med svamp i utkanten av en liten västsvensk stad. Annat att leta efter: maskrosor, nässlor och annat grönt på ödetomter. Rönnbär kan finnas lite här och där. Nypon från alla rosor som växer som häckar i många städer. Rosenhäckar är ofta rugosa-rosor som ger stora, köttiga nypon.

* Den desperata utvägen (eller kanske inte): containerdykning utanför livsmedelsbutiker. Det slängs massor av fullt ätbar mat varje dag som man borde kunna ta vara på. Har dock inte provat själv. Det är väl dessutom förbjudet, så man får ta en funderare på vad ens samvete säger i frågan. Själv tycker jag att container-fyndande (även av annat än mat) är en form av civil olydnad som är helt OK! Här är en länk – googla på freegan eller freeganism så hittar du mera.

4 comments:

Anonymous said...

Dessutom är det väldigt lätt att odla i kruka (för den som saknar egen trädgård). När jag bodde i lägenhet (utan balkong) hade jag rätt mycket krukor inomhus med bär och grönsaker (smultron, jordgubbar, paprika, chili och tomater). Man får inga stora skördar precis, men det är ändå intressant att följa vägen från frö till ätbar frukt och någonstans tror jag att den pedagogiska poängen är värd väldigt mycket i miljösammanhang.

Vildhallon, blåbär och björnbär kan man ju också plocka mycket av på allmän mark - åtminstone vissa år. Själv tycker jag svamp är lurigt, den enda jag är tvärsäker på är kantarell....

hälsningar

Monica

Elins trädgård said...

Jo, vi har plockat björnbär mer el mindre mitt i stan!

Svamp är lurigt, men det finns några enkla sorter man kan lära sig och som inte kan förväxlas med några giftsvampar. Bäst är ju att ta med sig någon svampkunnig ut i skogen och be om en lektion!

OttoPippi said...

Tusen tackar till tips för oss trädgårdslösa!!! Kram!!

Anonymous said...

Jag har fått gurkor av grannen och gjort en enkel och jättegod inläggning som kallas Ramlösagurka. Och snart blir det svampplockning. :)