Friday, August 22, 2008

Pumpor och squash

Någon frågade vilka sorters squash och pumpa vi odlar och jag kom inte ihåg det på rak arm. Men här kommer en lista:

Sommarsquash:
Tromboncino (omsådd, får se om det hinner bli något)
Yellow Crookneck (gul och krokig, mycket god!)
Black Beauty (grön, trots namnet)
Black Zucchini (dito)

Vintersquash:
Buttercup Burgess (den enda vi odlar i år. Mycket god och hållbar)

Pumpa:
Baby Bear (ser ut som små halloweenpumpor, god)

Och så en sort som jag inte vet vilken det är (!) eftersom jag inte hittar etiketten! Den har runda gula frukter än så länge, får väl se vad det blir när den mognar!

Tidigare har vi odlat nakenfröpumpa, för frönas skull. Men den tar väldigt mycket plats för ganska få frön. Spaghettipumpa har gått bra, men vi hade inte plats i år. Nästa år ska vi nog odla den igen. Och så har vi provat olika sorters vintersquash, men allt har inte fungerat lika bra.

1 comment:

Anonymous said...

Tack för lista - har skrivit upp lite nya sorter jag inte har själv. Jag kan rekommendera hokkaidopumpa, väldigt god pumpa.