Saturday, August 16, 2008

Tidning utnyttjar bloggare för gratisreklam!

En känd tjejtidning har kontaktat ett antal ekobloggare (ink. Elins trädgård) med erbjudande om att få senaste numret gratis. Det ska nämligen vara grönt. Baktanken med detta är naturligtvis att alla vi ekobloggare ska bli jätteglada över en gratis tidning, heja på detta radikala initiativ till att skriva om eko-smink eller vad det nu är och göra gratis reklam på våra bloggar.

Svarar man ja till en gratistidning så lär man dessutom hamna i deras adressregister i evigheters evigheter och få en massa direktreklam i brevlådan. Grönt? Skulle inte tro det...

Vi tar det här med tidningar från början:

* De flesta tidningar är kommersiella, d.v.s. de behöver dra in pengar för att kunna fortsätta.
* För att dra in pengar behöver de sälja lösnummer och prenumerationer
* För att sälja måste de ligga rätt i tid och verka intressanta. Grönt ligger ju onekligen rätt i tid, eller hur? Inte minst om man gör en trendig tjejtidning.
* Tidningar behöver också annonsintäkter, vilket innebär att de inte kan vara alltför radikala eller provocerande. Då försvinner nämligen annonsörerna. Ett grönt nummer måste alltså ändå haka på konsumtionstrenden och inte vara alltför ifrågasättande. Greenwashing ligger nära till hands.
* Gratis reklam är alltid bra

Jag får en hel del sånt här på mejlen och det får många ekobloggare. Det är inte så förvånande, marknadsförare gör bara sitt jobb och de behöver också tjäna ihop sina matkassar. Bloggar är nytt och hett, ekobloggar är ju trendigt och bra, perfekt för marknadsförare, således. Det står naturligtvis var och en fritt att haka på eller inte. Själv gör jag inte reklam på bloggen. Skulle jag göra det så vore det möjligen för ett företag som verkligen är något speciellt och som jag har en personlig relation till, så jag vet vad det står för. Annars – nix!

Vilken tidning var det fråga om? Kolla hos Anki.

4 comments:

Anonymous said...

Huvet på spiken!
Jag har tänkt och tänkt, men inte kommit fram till någonting jag vill skriva om den där tidningen (som jag också fick) förutom att jag bara blev nervös och önskade mig en massa saker som jag egentligen inte alls behöver... Men inte ens det vill jag skriva om, har inte lust att ge den reklamen...

Anonymous said...

Jag fick inte ens en förfrågan utan fick bara hem tidningen i brevlådan. Konstigt att man gör så, känns ju inte miljömedvetet att chansa och skicka ut saker till folk som de kanske inte ens vill ha!

/Malin

Elins trädgård said...

Jag fick ett mejl där de ville skicka mig en tidning och bad om min adress - vilket de förstås inte fick. Misstänker att ni som fick tidningen redan finns med i något adressregister. Eller att ni helt enkelt har hittats på eniro. Det är ju inte SÅ svårt att klura ut vem som står bakom en blogg IRL. Själv är jag lite försiktig med efternamn och exakt bostadsort eftersom jag inte vill ha en massa trams i brevlådan eller telefonen...

Ann-Christin said...

Jag fick inget erbjudande - eller gratis tidning... Å andra sidan får jag betalt för att skriva i den ;-D