Sunday, July 20, 2008

Kimchi

Kimchi är en koreansk inläggning med mjöksyrade, starkt kryddade grönsaker. Lite som surkål, fast starkare och väldigt gott! Ofta gör man det på salladskål eller liknande gröna blad. Jag har ätit det på restaurang men inte kommit på tanken att man skulle kunna göra det själv. Så snubblade jag över recept och instruktioner. Gjorde en testsats och det blev hur bra som helst! Här kommer receptet. Jag gjorde en första omgång precis enligt detta, sen har jag börjat experimentera. Just nu står en sats kimchi på tunt strimlade majrovor i kylen och ska avsmakas om några dagar. Fler experiment lär det bli under sommaren.

Kryddorna kan man antagligen experimentera med som man vill, bara man håller rätt mängd salt. Det behövs för att hålla skadliga bakterier och jästsvampar i schack men samtidigt gynna mjöksyrebakterierna.

Kimchi
1 kg salladskål eller andra gröna blad (man lär kunna använda maskrosblad, måste prövas!)
6 salladslökar
3 msk salt
8 dl kallt vatten

Strimla kålen och löken. Rör ut saltet i vattnet. Låt kålen ligga över dagen (ca 6 tim) i saltlagen med en tyngd över. Häll av och skölj kålen.

Gör en kryddblandning:
1 msk salt
2 msk chilipulver (jag tog färsk chili)
1 msk riven färsk ingefära
2 msk finhackad el pressad vitlök
2 msk fisksås
1 tsk socker

Blanda kålen med kryddorna. Lägg en tallrik e.d. i bunken med en tyngd på, så att kålen vätskar sig. Fyll på lite saltlag om det blir torrt. Låt stå i rumstemperatur ett dygn så att mjölksyrejäsningen kommer igång.

Lägg kålen i en riktigt ren burk, häll över vätskan så den står över kålen. Sätt ett lock på lite löst. Jäsningen fortsätter i kylskåpet. Smaka av efter 3–4 dagar. Det håller sig några veckor i kylen men det är så gott att det förmodligen är uppätet långt dessförinnan.

Passar till asiatisk mat eller allt som man har ättiksinläggningar till.

Enligt uppgift ska man kunna förvara kimchi upp till 4 månader i jordkällartemperatur. Precis som surkål blir den syrligare med tiden, men inte dålig. Så till hösten tänker jag pröva med fler olika sorters grönsaker. Gott och hälsosammare än ättiksinläggningar.

6 comments:

Anonymous said...

Tack för detta intressanta recept. Jag blir sugen att prova på.

Anonymous said...

Åh, vad spännande! Tack för att du delar med dig!

Ha en fin vecka!

Kram från Ekoblogg

Ann-Christin said...

Kimchi är jättegott får se om jag prövar att göra det själv. Tack för receptet!

Anonymous said...

Hej!

Hittade hit via malins ekoblogg.

Kul att du gillar kimchi, jag har bott ett halvår i Seoul och kan bekräfta att kimchi är livsnödvändigt för koreaner. Det serveras verkligen till VARJE måltid :-) Oftast var den som du skriver gjord på salladskål, men ibland på grovt skivad gurka vilket var hur gott som helst! Tärnat äpple är också en hit kan jag tipsa om.

Jerker Nordlund said...

Funkar det med spenat?

Elins trädgård said...

Suresh - har inte provat. Testa och rapportera, vetja!