Wednesday, January 02, 2008

Nytt år, nya planer

Inga nyårslöften men lite funderingar inför det nya året – mycket är väl egentligen en fortsättning på gamla planer...

Försöket att äta mat som är producerad så nära oss som möjligt och skippa Långtbortistan-importen fortsätter och jag ska försöka rapportera lite mer konkret om det och kanske slänga med ett och annat recept.

Mat ligger mig (som bekant!) varmt om hjärtat och just nu funderar jag mycket på vad man egentligen gör av alla matrester som hopar sig i kylskåpet innan de blir grönludna och börjar likna vetenskapliga experiment. Restmatlagning är en bortglömd konst, väl värd att återuppliva och det kan nog bli lite skriverier om det framöver. (var det 25% av all mat som köps som slängs bort – eller var det ännu mer? Absurt i alla fall)

Trädgården fortsätter att växa, vi har mycket kvar att odla upp av den markbit vi köpte häromåret. Mer grönsaksland ska det bli, fler bärbuskar och fruktträd också. Bland annat fortsätter vi försöket att omvandla en del av en slyig björkdunge till en produktiv skogsträdgård. Rapporter lär komma om detta också.

Just nu försöker jag motstå frestelsen att beställa en massa fröer... det är frestande men jag kanske borde planera lite mera först.

2 comments:

Anonymous said...

Jag ser fram emot att höra hur skogsträdgården utvecklar sig! Det lär väl ta lite tid innan den blir helt produktiv, men det är spännande, och man vinner nog mycket i längden på att anlägga en sådan.
Nu till våren ska jag läsa Småskalig Ekologisk odling och Permakultur på Holma i Höör, och jag hoppas få lära mig tillräckligt för att kunna göra en egen skogsträdgård i framtiden.
Då kan jag nog lära mig mycket av dina erfarenheter, som börjar nu.
Lycka till!

Elins trädgård said...

Jo, skogsträdgården är ju ett projekt på mycket lång sikt. Vi vet ju inte heller riktigt hur marken kommer att reagera på att vi tar bort en hel del björk. Det är ganska fuktigt och björken "dricker" ju mycket = bra dränering. Vi har börjat bygga upp en terrass för fruktträd (som inte vill stå med fötterna i vatten) och satt två äppelträd, får se hur de tar sig till våren. På fuktigare partier står det vinbär och jag ska sätta allåkerbär till våren. Rapporter utlovas!