Monday, June 23, 2008

Grönare liv på ett år. Vecka 18 – Gynna en lokal hantverkare!

Mina tips här handlar ofta om att göra saker själv för att spara resurser och pengar. Men man kan ju faktiskt inte göra allting själv. Ett riktigt bra alternativ är att ta hjälp av en hantverkare (i vid bemärkelse) i ditt närområde. Du gynnar den lokala ekonomin, det blir kortare resvägar och du skapar en kontakt som kan bli användbar också vid andra tillfällen.

Ofta är det ju också bättre att t.ex. laga eller bygga om något i stället för att riva ut eller kasta bort. Kan man då hitta en lokal snickare, målare, murare, bilmekaniker eller vad man nu behöver så är det guld värt. I synnerhet om h*n är mer intresserad av att laga och fixa än att bara byta ut.

Kanske finns det också någon i din närhet som kan klippa hår, laga kläder, sy, fixa mat till den stora festen eller något annat. Det finns gott om små- och egenföretagare att gynna och de är alldeles nödvändiga som en motvikt till storföretag och massproduktion. I en framtid med allt dyrare transporter blir de ännu viktigare!

Oavsett om man bor i stan eller på landsbygden så är det ju viktigt att det finns en fungerande lokal ekonomi, där man kan få vardagslivet att fungera utan långa bilresor. Ska vi hålla liv i landsbygden i en peak oil-framtid så måste det finnas lokala resurser för allt möjligt, inte bara stora industrijordbruk.

Den sociala aspekten är inte minst viktig. Jag har skrivit om det förut, men tjatar lite. Man behöver inte bli jättekompis med alla grannar. Men man behöver lära känna dem och försöka hjälpa varandra med vardagssaker. Det kan vara jätteenkla saker som att ta hand om varandras barn när det behövs, eller dela med sig av överflöd från trädgården. Att anlita en granne, eller grannens kompis, när man behöver hjälp med något är en viktig del i att hålla sociala relationer vid liv. Det gynnar alla i det långa loppet.

Tipstack till Hippihäxan! Tipsa gärna du också om något på temat Grönare liv! Mejla på elins(dot)tradgard(at)gmail(dot)com!

5 comments:

Anonymous said...

Så bra formulerat!
Ofta hör man ju att när videon eller vattenkokaren går sönder är det ingen idé att laga, "det är ju ändå så billigt att köpa nytt" Men där kan vi göra en jätteinsats laga och behåll!
Vår dammsugare gick sönder för ett tag sen och först tänkte vi att det är nog dags för en ny, men nej, vi lämnade in den och på verkstan sa de att om motorn måste bytas kunde det bli dyrt, en 500kr eller så.... Men vad är det mot en ny dammsugare som dessutom måste tillverkas, med utsläpp som följd.
Nu var det bara att byta stickkontakt så det var varken krångligt eller dyrt, men tänk om vi hade slängt den gamla.

Elins trädgård said...

Hmm, vi (läs:sambon) har lagat en vattenpump, tvättmaskinen, just nu pysslar han med en CD-spelare som har lagt av, finns säkert mer som jag inte kommer på just nu. Visst går det att laga grejer och det går faktiskt att hitta reservdelar också. De flesta gubbdagis har ett rejält sortiment pryttlar och mojänger som funkar.

Själv nöjer jag mig med att laga mjuka saker, men det behövs ju också - strumpstoppning och så.

Anonymous said...

Ja tänk om man kunde fixa sånt där själv, men varken jag eller ambon är bra på motorer, och elektriska prylar, tyvärr, tur då att det finns andra som kan!

Anonymous said...

imorgon skall jag minsann gynna en lokal hantverkare!

nämligen min lantliga frisör som finns 10 min bort (med bil...)

det mest ekologiska hade väl varit att klippa mig själv, men det har jag gjort ett tag nu och resultatet behöver.....fixas av en hantverkare.

/annan

Elins trädgård said...

Sedär annan! Då får vi se hur du ser ut sen :-)

Har nog inte varit hos frissan på flera år... klipper mig själv eller låter sambon göra det, fast det blir ju som det blir :-))