Wednesday, June 25, 2008

Bönor och gurkor

Hur går det med bönor och gurkor på friland i det här konstiga vädret? Vi sådde en bit in i maj, först var det snustorrt, sen kom regnet och kylan. Gurk- och bönväxter är känsliga typer som inte vill frysa, men gärna ha gott om vatten.

Av gurkfröna grodde 2–3 stycken och 1 (!) gurkplanta överlevde och står och tynar bort. Borlottibönorna grodde fint, rosenbönorna är på väg lite tveksamt nu (men de brukar klara kallt väder ganska hyfsat), men varken vaxbönor eller gröna bönor har grott. Inte ett enda frö!!

Så nu ger jag upp frilandsförsöken. Idag har jag sått om gurkor, vaxbönor och gröna buskbönor i pallkragar med glas över. Lite större chans att få någon skörd... Man kan ju så inomhus och plantera ut, jag har försökt det tidigare men jag tycker det är svårt att få plantorna att ta sig när de kommer ut. Då går det bättre för dem som lyckas gro direkt på friland. Fast det kräver ju hyfsat väder.

Det är förresten svårt att hitta pallkragar, det är uppenbart att pallkragsodlingen har slagit igenom på bred front. Jag fick med mig de två sista från en butik i Alingsås, där vi brukar köpa begagnade såna – hade egentligen tänkt köpa en fem, sex stycken. Vet inte riktigt var jag ska leta nu...

No comments: