Friday, June 27, 2008

Dagens skörd och mat

Idag har jag plockat in lite lök, en gallrad majrova och en pytteliten gallrad kålrot. Tillsammans med morötter, chili, vitlök och ingefära blir det en wok att äta med nudlar till. Veg.mat passar bra idag, vi var i stan och storhandlade och åt lunch på McDonalds – nu krävs det en hel del botgöring för att motverka den utsvävningen :-)

Ja, några jordgubbar blir det väl också idag. Vi plockar lite varje dag för att hålla jämna steg med sniglar och fåglar. Det vi inte äter upp delar jag i halvor och torkar. Godis!!

2 comments:

Jordefamn said...

Hur torkar du jordgubbar?
I ugnen eller på ollor?
Vid vilken temperatur?
Hur länge håller de sen tro?

Elins trädgård said...

Jag delar dem i halvor eller kvartar och lägger dem på torkollor med handduk över som flugskydd. Sen ställer jag den ovanpå vår braskamin, som vi ofta eldar en stund på kvällen. Temperatur har jag ingen aning om, faktiskt. Men det torkar på ett par, tre kvällars eldande. Hållbarheten vet jag inte ännu, det är första året vi testar. Men det borde ju hålla ett bra tag om de är ordentligt torkade. Åtminstone till nästa år, hoppas jag. Fast det är så gott så de är antagligen uppätna innan dess!