Thursday, March 06, 2008

Varmbänk

Trädgårdsexperimenten fortsätter. Idag har jag börjat anlägga en varmbänk. Ett tjockt lager färsk stallgödsel (bra med en hästgård som granne!) i botten. Två begagnade pallkragar därpå. Sen jord i pallkragarna ovanpå gödseln och så ska alltihopa förhoppningsvis få en lagom temperatur när gödseln brunnit en del. Egentligen ska man ha glas över det hela, jag har en del gamla fönster, men inget som passar riktigt bra i storlek. Får se vad jag gör, kanske kan det räcka med dubbel fiberduk, fast glas borde ju hålla värmen bättre.

Vad jag ska så vet jag inte riktigt heller. Sallad tror jag, kanske rädisor och lite sånt småplock. Undrar om det skulle gå att flytta dit några jordgubbsplantor och få tidiga gubbar. Eller kanske tidiga morötter att skörda som primörer?

Nån mer som odlar i varmbänk?

1 comment:

Pernilla said...

Jag har denna våren försökt att få igång en varmbänk, men lyckades inte riktigt. Värmen steg inte så som den skulle. Men lite varmare än en kallbänk blev det kanske. nu växer allt möjligt därinne, som jag sådde i början av april.

Tack i övrig för en trevlig blogg! Jag blir så inspirerad av att odla ätbara saker när jag läser den.