Tuesday, July 17, 2007

Vinbärssylt

Nu mognar vinbären och syltburkarna växer till i källaren. Vi har svarta, röda och vita vinbär. De svarta blir mest till saft och marmelad (och en hel del ätning direkt från busken!). Av röda och vita blandat gör vi sylt. Det blir en jättegod sylt, passar bra till pannkakor, men är också bra till mat som alternativ till lingonsylt. Varje sommar gör jag mängder av burkar med vinbärssylt och varje vår året därpå förundras jag över att de redan är slut. I år skriver jag upp hur mycket sylt och andra inläggningar jag gör och hur långt de räcker. Så får vi en fingervisning om hur mycket fler bärbuskar m.m. som behövs. (Eller så får vi en fingervisning om att vi äter på tok för mycket sylt och andra sötsaker. Hmm...) I alla fall: här är receptet.

Vinbärssylt
1 kg blandade vinbär, röda/vita/svarta efter smak och tillgång
½ kg socker

Blanda vinbär och socker i en gryta. Ställ den på svag värme så att bären saftar sig och blandar sig med sockret. Koka upp och låta koka ca 10 min. Skumma under tiden. Häll den heta sylten på heta burkar och sätt omedelbart på locket. Då håller sig sylten länge utan kylförvaring. Eller stoppa den i frysen. Eller tillsätt lite konserveringsmedel om du har dåliga förvaringsmöjligheter. Jag använder det aldrig, men jag har en sval matkällare.

Dagens (nästan) lokala mat: ugnsstekt fläskkarré, gräddsås med färska örter, kokt potatis, färska morötter och snabbfräst mangold. Till efterrätt en paj med jordgubbar, hallon och vinbär under ett mandel+dinkel-smuldegstäcke.

No comments: