Monday, July 23, 2007

Potatisbladmögel :-((

Det regnar och regnar... och för att ytterligare spä på eländet så har potatisbladmöglet kommit tidigare än vanligt. Det brukar komma i augusti, men redan nu är det ganska illa. (För er som slipper sånt: det är en sjukdom, ett virus tror jag, som först sätter sig som bruna vissna fläckar på potatisblasten och så småningom går ned i knölarna som brunröta. Det enda man kan göra är att antingen ta upp potatisen direkt, eller slå av blasten).

Vi har tagit upp den tidiga potatisen och har tre välfyllda hinkar att äta innan vi ger oss på den sena. På den har vi slagit av blasten och hoppas att brunrötan inte har börjat gå ned. Men det brukar gå ganska bra. Haken är bara att potatisen ju slutar växa när man slår av blasten, så avkastningen blir betydligt sämre än vad den kunde varit annars. Det är svårt att odla såpass mycket potatis att det räcker hela vintern, i alla fall när man inte har så mycket yta att odla på.

Jag vet inte vad man ska göra. Gubbarna här i byn säger att "det går inte att odla potatis här utan att spruta" men vi VILL inte bespruta den. Någon tipsade om att sätta potatisen glest och det ska vi nog prova nästa år, vi har funderat på att sätta varannan rad potatis och varannan rad bondbönor.

Och så förbereder vi höstens ätande: jag fortsätter att så sånt som växer snabbt. Igår sådde jag mängder av gröna blad: sallad, spenat, olika asiatiska blad och jag har sått lite vaxbönor och rödbetor. Lite osäker på om det hinner utvecklas, det är lite av ett experiment. I såkrukor står småplantor av grönkål och broccoli, de borde planteras ut nu, men det bara regnar, som sagt...

8 comments:

Anonymous said...

hej jag har tittat in på din förträffliga sida, du har ett bra tänk, den här livstilsförändringen med 80% redusering av lyxkonsumtionen som vi ägnar oss åt i det så kallade välfärdslandet sverige var en bra tankeställare, jag har visat den för mina vänner och dom säger spontant, va bara 190 liter bensin per år nää det går inte.
nu såg jag att du hade problem med bladmögel på din potatis, ja den brukar slå till i andra veckan i augusti men i år med denna myckna nederbörd så blir det nog tidigare, vad ska man göra då för att slippa slå av blasten, ja du kan prova nån sort som är bladmögelrestistens, en sort jag odlade när jag var yrkesverksam i eko-odlarbranchen, var Ovatio, jag vet inte om den fortfarande finns på marknaden, Matilda var också bra, titta in på stubbetorpspotatishemsida så kommer du att hitta nya sorter, men det går att odla gamla hederliga sorter ändå, man måste förgro sättpoptatisen så det inte tar för lång tid för etablering på vårkanten, en bra förgrodd potatis vinner upp till 2 veckor i växttid det är bra att ha då augusti närmar sej, sen kan man sätta den med bredare emellan raderna, 1 meter skulle nog vara bra men om man inte har så himlans mycket odlingsmark så blir det svårt förstås, att tänka på är att om det finns lerjord i potatislandet eller i kanten på det så brukar bladmögeln börja där,att samodla bondbönor och potatis går nog bra men tänk på när det är dags att slå blasten, bondbönorna vill nog växa vidare dom angrips ju inte av bladmögel,
ja det var lite om potatis...
mvh
Krister

Elins trädgård said...

Tack för potatistips! Ovatio odlade vi förra året och den var mycket bra. Tyvärr fick vi inte tag på utsäde i år och vi sparade inget från ifjol, dumt nog. Asterix ska enligt uppgift ha en viss resistens, men den har blivit angripen hos oss, dock utan att det har gått ned brunröta i knölarna. Den är väldigt god också!

Vi har ingen perfekt potatisjord, det är moränjord med en hel del sten, men som samtidigt är lite lerig också. Men vi jordförbättrar så gott vi kan.

Jag tycker det kan vara svårt att få tag på utsäde till oss småodlare/hobbyodlare, man är hänvisad till plantskolornas sortiment och det är inte alltid så roligt. Men det kanske finns inköpsställen jag har missat?

Anonymous said...

www.stubbetorppotatis.nu är en firma som har väldigt mycket många potatissorter, jag vet inte om det finns nån återförsäljare för dom i din hemtrakt deras firma finns i motalatrakten.
moränjord är bra potatisjord men kan vara kall på våren men det går att ändra på, om man gröngödslar det vill säga man odlar en vall med klöver och gräs och låter den växa tre år, sen när det är dags för odling så vårplöjer man den del som skall bära årets gröda, genom att vårplöja så får man dels en fukthållande markbädd, dels en balanserad växtnäring, gräs+klöver 50% av varje ger näring till potatis hela växtperioden, dels en varmare jord på grund av mycket organiskt material för maskar och bakterier att omvandla till jordens bördighet, för det är det viktigaste att alltid tänka att öka bördigheten i sin odlingsjord,
man kan givetvis tillföra komposterad kodynga, gräsklipp,osv..med mycket hög organisk inbvlandning så blir jorden varmare och en moränjord har snabb matsmältning så den vill ha mat oftare än ren lerjord...
ja det blev lite om jordens bördighet, men det är viktigt att om man vill odla sin egen mat, eller är yrkesodlare och leva på vad jorden kan ge så måste den vårdas omsorgsfullt för att bördigheten ska bibehållas och allrahelst öka, det är som att spara pengar på ett bankkonto, ju mer man tillför ju mer kan man ta ut....
ja det var lite om hur viktigt det är att sköta jorden som är grunden för vår överlevnad..
vi får hoppas att vi inte drabbas av nån kärnkraftsolycka som dom som bodde i vitrysslands kornbod
där tjernobyl ligger där är allt förött idag och kommer så att förbli i många hundratals år......
mvh
krister

Anonymous said...

det var jag som skickade in den här sista kommentaren, jag glömde eposten,
mvh
krister

Anonymous said...

Så tråkigt.

K said...

Vi har Minerva och Silla som i år ger fler och större potatisar än någonsin tidigare för oss. Men de är drabbade av något som jag gissar är brunrötan. Små bruna gropar eller hål. Men det är inte så mycket och det går att ta bort. Jag antar att problemet är mycket större om man vill lagra potatisen och hela vintern. Eller har jag fel?

Elins trädgård said...

Vi har oxå drabbats av såna "gropar och hål". Precis som du säger, så går det ju att skära bort, men jag skulle inte våga vinterlagra sån potatis. Nu blir ju tyvärr vår potatisskörd så dålig i år att det inte blir mycket att vinterförvara ändå... suck, tänk om man kunde krångla sig ur beroendet av livsmedelsindustrin nån gång!

Anonymous said...

Har man väl fått potatisbladmögel bör man inte odla potatis i det landet på fem år. Satsa sedan på en resistent variant, exempelvis Sava.