Tuesday, April 29, 2008

Food Independence Challenge

Idag föreslår jag att ni surfar iväg till Sharons blogg och antar hennes utmaning! Den handlar om "food independence" - matsjälvständighet är en usel svensk översättning (hitta gärna på något bättre!)

Utmaningen går ut på att vi ska frigöra oss från den industriella matproduktionen och ta ansvar för vår egen mat, så långt det går. Det finns sju olika saker att göra och man väljer själv om man vill göra något varje dag eller kanske nöjer sig med varje vecka. Själv tänker jag försöka göra åtminstone två saker i veckan.

Här är de sju uppdragen, i halvtaskig snabböversättning ;-)

  • 1.Plantera något. Lätt för oss i Sverige just nu på våren. Men man kan ju så och plantera en stor del av året – inomhus, i varm- eller kallbänkar, på balkongen, under sensommaren för höst- och vinterskörd. När det blir luckor i trädgårdslanden – fyll dem med något!
  • 2. Skörda något. Plocka nässlor och späda maskrosblad såhär års, ta in späda svartvinbärsblad att torka till te, det finns något att plocka nästan varje dag, från vårens gröna blad till vinterns grönkål och palsternackor !
  • 3. Ta vara på något. Torka, konservera, frys in, bygg upp ett förråd med din egen mat.
  • 4. Planera och förbered för sämre tider. Ge bort sånt du inte behöver och skaffa sånt du kan behöva i framtiden. Lär dig något nytt.
  • 5. Laga mat. Experimentera med ovana råvaror. Hitta bra recept på sånt som växer runt knuten. Kan du laga mat utan elspis?
  • 6. Håll koll på matreserverna. Gör en inventering av frysen och ät upp sådant som börjar bli gammalt. Kolla etiketter och frystejp. Spara på sylt, saft och inläggningar så de räcker tills årets skörd kommer.
  • 7. Gynna den lokala maten. Handla direkt från producenten eller abonnera på en ekolåda. Gå samman med grannar och gör storköp av mjöl och annan förrådsmat. Hjälp någon som vill starta en köksträdgård men inte har tid och kunskaper. Ge bort och sprid pålitliga fröer av gamla sorter som fungerar bra i ditt område. Övertala föräldraföreningen om att göra en köksträdgård på skolan eller förskolan.

Läs mer hos Sharon, det här var bara en sammanfattning. Är du med?

6 comments:

Anonymous said...

Oj vilken bra utmaning, I´m on. Något som man också kan äta så här års är den förhatliga kirskålen. Jag plockar, kokar och äter med olivolja och citron. Man kan visst göra en härlig pesto på de bladen blandade med maskrosblad också har jag läst. Bra idé med svartavinbärsblad. Ser fram emot att läsa hur du genomför utmaningen. Har ännu inte bestämt hur mycket jag ska göra det är ju som sagt inte så svårt nu på våren så det är bara att köra på.
Mvh
SoniaP

Anonymous said...

Jag är en ny besökare. Jag har halkat in på ett bananskal (ekologisk). Jag har börjat tänka mer och mer på hur jag kan bidra till en hållbar utvcklig. Allt är i sin linda, men jag tror att om alla gör något så blir det en förändring. Jag har länkat till dig på min sida för att hitta dig snabbt och lätt. Hoppas det är ok.

Elins trädgård said...

Jag får väl rapportera fortlöpande om hur det går, någon gång per vecka eller så. Antagligen kommer Sharon att organisera någonsorts "check in" på sin sida också.

Ulla, välkommen! Det är helt OK att länka hit. Bara trevligt. Var hittar jag din sida?

Vi har knappt någon kirskål här, men desto mer maskrosor och nässlor. Så det blir dagens plockningsuppgift.

Anonymous said...

Hej,jag har en bloggtävling som kanske skulle passa dig, kolla gärna in till mig o bebben för info o anmälan.

Elins trädgård said...

Hej mamsen, du har ingen länk till din blogg!

Anonymous said...

Vilken bra lista. Precis det man har i huvet hela tiden, men det är bra att få det som en utmaning. La nyss in ett recept på paj med nässlor.