Monday, December 10, 2007

Privat och kollektivt handlande

Det var en massa klimataktioner i helgen och jag var inte med på någon av dem! Inte för att jag har något emot demonstrationer, tvärtom. Jag har gjort min beskärda del av tågande och skanderande (”Vad ska väck? – Barsebäck! Vad ska in? – Sol och vind!” Barsebäck är dessvärre kvar… och det går lite trögt med sol och vind)

I alla fall: för att vi skulle kunna ta oss till någon större ort där helgens aktioner ägde rum skulle vi behövt köra bil, i synnerhet som vi i såfall skulle haft barnen med oss. Och ibland är det privata handlandet – att avstå från bilkörning – viktigare än det kollektiva.

Det är jätteviktigt med gemensamma, kollektiva aktioner för att något ska kunna förändras. Men det är ännu viktigare med de privata handlingarna, de som sker på individ- och familjenivå. Det vi gör i det dagliga livet betyder mer på lång sikt än enstaka demonstrationer, även om de har sitt värde. Så vi valde att stanna hemma. Hoppas ni som deltog hade en givande dag!

1 comment:

Anonymous said...

Håller med! Jag har alltid föredragit privata aktioner än gemensamma. Du har blivit utmanad, kolla in hos mig ;-).