Sunday, June 03, 2012

Rabarbercurd

Med inspiration härifrån provade jag att göra rabarbercurd - som lemon curd fast (uppenbarligen) med rabarber i stället. Lemon curd är definitivt en av mina guilty pleasures och naturligtvis borde det bli minst lika gott med rabarber. Och definitivt mer i linje med att äta lokalt.




Jag plockade in rabarber, sköljde, skivade och mätte upp 5 dl. Rabarbern fick sedan stå på svag värme på spisen för att vätska sig. Jag lade också i 1 msk råsocker eftersom jag inbillar mig att det underlättar processen.



Mina rabarber är lite mesiga milda i smaken, så jag pressade i lite citron också. Det kan man hoppa över om man har surare rabarber.



När rabarbern är helt mjuk och pureig är det dags för nästa steg. Blanda 2 ägg och 2 dl socker (jag tog hälften vardera av råsocker och vitt socker).



Sätt äggsockersmeten på svag värme på spisen och rör/vispa tills det är krämigt. Är man van och lite djärv så kör man det direkt på spisplattan, är man osäker kan man göra det hela i vattenbad. Det viktiga är att det måste bli tillräckligt varmt för att äggen ska bli krämiga, men inte så varmt att det blir äggröra. Passa det hela tiden!!

När det är krämigt och fint är det dags att röra ned rabarbern, lite i taget. Rör sedan ned 75 g smör i klickar, rör noga tills det har smält.. Häll upp i burkar



Iiiih, rosa kräm!! Återstår bara att se om det stelnar lagom mycket och det vet jag inte förrän det kallnat helt och hållet... Låt stå i kylskåp och ät upp det snabbt, detta är inget man långtidsförvarar.

Tillägg: Efter ett dygn i kylskåp är konsistensen fortfarande lite lös. Ett ägg till i smeten hade nog varit bra, om man vill ha en fast curd att bre på scones eller så. Smaken är däremot en riktig hit!!

2 comments:

Rosor och Akvileja said...

Vilken rolig och bra idè. Den ska jag prova! Kommer tillbaka med rapport om det fungerar ;)Ha det gott. Åsa

Mik said...

Detta recept har jag provat idag! Tack så mycket!!