Sunday, June 10, 2012

Myntaland


Här växer mina myntor, i ett skuggigt hörn av trädgården, tillsammans med citronmeliss, myskmadra och en och annan förgätmigej. Alla tuffingarna får vara för sig själva och hitta en balans mellan varandra. Då och då kör jag en runda med gräsklipparen runt dem, så de håller sig på plats. Det är grönmynta och pepparmynta och de har inte hybridiserat sig sådär väldigt ännu, det går att urskilja de olika sorterna fortfarande.

Jag tar in mynta och torkar till te - färsk används den som krydda i tsatsiki och raita. Idag blev det också myntasirap, eller kanske myntasaft. Först gjorde jag rabarbersaft efter det här receptet, där man häller sockerlag över skivade rabarber, låter stå ett dygn och sedan silar av saften. Rabarberbitarna kan man sen torka till godis. Men så fick jag sockerlag över och tänkte att - myntasirap, varför inte? Till drinkar eller utblandad med saft som törstsläckare en varm sommardag.

Jag hackade en bunt mynta ganska grovt, sedan fick den sjuda upp i sockerlagen. Nu står det och svalnar, sedan ska jag hälla av det och sätta i kylen. Avsmakningsrapport kommer senare.

No comments: