Wednesday, October 15, 2008

Utmaningen dag 18

Såhär drygt halvvägs in i månadens utmaning – att köpa så lite mat som möjligt och utnyttja trädgården och matförråden så mycket som möjligt – kan det vara dags att summera lite. Det har faktiskt gått ganska bra. Vi har naturligtvis köpt en del mat, men även om jag inte räknat ihop månadens matutgifter ännu så är jag ganska säker på att de är betydligt lägre än vanligt.

Vi har köpt framför allt mjölkprodukter (mjölk, yoghurt, smör, ost). Det går åt en del sånt och det är ju svårt att ha i förråd, utöver smör som håller sig ett tag i frysen. Vi har köpt jäst för att kunna baka, ägg, en del frukt, lite honung, en del pålägg (sambon har oftast mackor med till jobbet), lite frukt och några goda kryddiga korvar att pigga upp grönsakerna med.

Annars har vi varit ovanligt noggranna med att utnyttja trädgården. Så här års är det lätt hänt att man börja släppa taget och inte riktigt hänger med och så plötsligt är det något som har vissnat, eller blivit rådjursätet, eller förstört av någon annan anledning. Nu har vi i stor utsträckning planerat måltider efter vad som behöver ätas upp och då blir man helt plötsligt mycket ordentligare! Vi har också fryst in (framför allt broccoli), tagit in till torkning (t.ex. squash) och syrat (egen surkål, jippi!!). Så har vi fått en hel del äpplen av vänner och bekanta, gjort äppelmos och torkat äppelringar. Och ätit en massa äppelpaj :-)

Även matförråden har utnyttjats. Det börjar gapa tomt i hyllorna med torrvaror och en frys har vi tömt och ska frosta av.

Vad har vi ätit då? Mycket vegetariskt, eftersom vi hade väldigt lite kött kvar i frysen. Potatis på alla upptänkliga vis – mos, klyftpotatis, vanlig kokt, potatissoppor. Ugnsrostade rotfrukter. Böngryta. Mängder av hembakat bröd. Wokade grönsaker till ris eller nudlar (barnen äter nästan vadsomhelst om det är wokat). Indisk-inspirerade rätter, i huvudsak grönsaker och rotfrukter i kryddstarka curryblandningar. Surkål med de sista hemlagade lammkorvarna ur frysen. Omelett med diverse rester i.

Äppelmos med mjölk, hemlagad müsli eller gröt till frukost och mellanmål. Brödpudding och pannkakor med egen sylt.

Några saker har visat sig vara ovanligt användbara att ha i förråd, utöver självklarheter som mjöl och ris:
* alla slags kryddor
* kryddsåser, currypasta och liknande = snabbfixade kryddstarka grönsaksrätter
* tomatkonserver; krossade och passerade tomater ffa = snabba pastasåser
* lite godsaker som oliver, choklad, honung

Några saker har också visat sig vara svåra att klara sig utan att köpa regelbundet. En del av dem är också dyra och svåra att byta ut mot annat:
* mjölk och yoghurt, vi använder en hel del sånt – inte dyrt, men går knappast att ha i förråd eller byta ut mot annat
* jäst – man kan använda torrjäst, men det är knepigare. Eller så kan man vara ordentlig med att göra surdeg och hålla den vid liv.
* ost – gott, användbart men ruskigt dyrt!
* pålägg – dyrt och inte särskilt hälsosamt, men vad ska man ha på frukost- och matsäcksmackorna om man slutar köpa ost, skinka, korv, kaviar etc. En onödigt stor men svårjobbad post i matbudgeten (leverpastej är billigt, men det är mest jag som gillar det).

Vi fortsätter på det här viset tills barnbidraget kommer, sen ska jag fylla på förråden igen. Och så ska vi försöka få tag på näruppfött ekologiskt kött att fylla den tomma frysen med. Nu har vi i alla fall haft en bra anledning att fundera lite extra på vad vi äter, vad det kostar och vad vi kanske kan ändra på.

6 comments:

Jordefamn said...

Alternativ till mjölk:
Havremjölk! 1 dl havreflingor + 5 dl vatten + lite olja och salt mixat = 5 dl havremjölk! Kan användas nästan precis som mjölk och är mycket nyttigt. Går dessutom snabbt att göra och har högt proteininnehåll.

Påläggstips:
Ärt- och bönpastejer, hemmagjorda marmelader, pesto.

Bara lite förslag, hoppas de kan vara till hjälp!

Christina said...

Tack för tips! Jag gör diverse ärt- och bönröror att ha på bröd ibland, men det är mest jag som äter av dem. Marmelad har vi gott om, men den ransonerar jag för att det blir så mycket socker. Men gott är det ;-)

Eva said...

Pålägget blir i alla fall betydligt billigare om man skivar själv, men det kanske ni redan gör? Jag älskar vår skärmaskin, köpte den i julas och den har snart betalt sig själv :o) Och så kan man ju välja lite mer vad man har på mackan: schysst skinka, egen rostbiff osv.

Gillar din blogg förresten Många bra tips och funderingar! Själv planerar jag att försöka få ut så mycket som möjligt av 60 kvm uteplats i norrläge. Nybörjare i år, men det tar sig väl ;o)

Christina said...

Hej Eva och välkommen hit! Jo, vi funderar på en skärmaskin, jag har sett att det finns på loppis till bra priser. Ska bara få loss tummarna :-)

Anonymous said...

http://sabinadurebrandt.blogg.se/2008/october/80-tal-sa-ser-jag-ut.html#comment

hahaha

www.jordochdjur.se said...

Håller med om att ost och pålägg är dyrt. Och ofta innehåller färdigskivat pålägg massa E-skräp som jag inte vill köpa. Några här hemma äter gärna leverpastej, men inte alla. Ost är favoriten hos alla utom mjölkallergiern.
Groddar på smörgås är väldigt gott. Både saftigt och krispigt. Och enkelt att grodda själv.

/Monica