Thursday, May 08, 2008

Grönare liv på ett år. Vecka 12 – Gör ingenting!

Ibland är det bästa man kan göra att inte göra något alls. Så mycket i våra liv är inriktat på att hela tiden göra, fixa, se till att det händer något. Vi måste prestera för att känna att vi har nånslags existensberättigande (inte alla – men i min vardag handlar det mycket om prestationer). Har vi inget annat att göra så kan vi ju alltid åka och shoppa...

Men att göra något innebär ofta också att det går åt energi, resurser, skapas utsläpp. Och att ständigt vara sysselsatt tar också mental energi. Man hinner inte tänka efter, det bara rullar på.

Så veckans utmaning är: gör ingenting! Sov en stund, sitt under ett träd och fundera på något trevligt, lägg dig i gräset och se på molnen. Njut av att vara ensam en stund – eller prata och koppla av med någon du tycker om. Reflektera över vad du gör och vad du vill. Låt tiden gå och låt saker hända omkring dig utan att blanda dig i dem just nu.

Jag har själv lite svårt att göra absolut ingenting, jag tycker om att fixa och dona och göra saker. Men jag blir också lätt stressad av det. För oss prestationsfixerade typer kan det kännas bäst att trots allt ha något litet att pyssla med. En lagom komplicerad stickning, lite ull att karda, en träpinne att tälja på, en bok att bläddra i. Något som frigör tankarna samtidigt som man ändå "får något gjort". Poängen är densamma: att stanna upp och reflektera en stund och inte bara jaga på som vanligt.

Läs också hos Greenpa om vatten, fruktträd och hur det kan gå när man låter naturen ha sin gång utan att göra något.

2 comments:

Ann-Christin said...

Att bara vara är klart underskattat!

Anonymous said...

Visst borde vi stanna upp och bara låta vara ibland. Men jag tycker inte att problemet är att folk i första hand gör för mycket och shoppar när de inte har något att göra utan att de har shopping som en sysselsättning, istället för att göra. Så till många skulle jag vilja säga "Gör! " istället. Men jag fattar vad du menar...