Saturday, September 15, 2018

Dags att hägna in

Kålen har stått på vänt hela sommaren och jag trodde inte riktigt det skulle bli något. Men minsann! Regnet satte såpass med fart på den att det är dags att hägna in kållandet innan hungriga harar och rådjur länsar det.

Ingen perfekt inhägnad, men men... Här växer i alla fall broccoli, svartkål och så årets test - broccolo. Som broccoli, fast snyggare. Jag hade helt glömt bort att jag hade sått den (utmattning, ni vet...) men den stod och smygväxte i alla fall och börjar få huvuden. Så fina att jag knappt nänns äta upp dem!

Broccolo. Så vacker!
Svartkålen är som grönkål, fast godare. Strimla och ha i en wok, eller fräs med olivolja och vitlök, blanda i pasta med massor av parmesan.

Svartkål
Så har jag en sorts broccoli som ger en massa små huvuden på långa stjälkar, man plockar hela stjälken och äter med blad och allt. Mycket god! Minns dock inte vad den heter. Jaja.

I det nya landet vid husväggen växer det grönkål - Russian red. Den sådde jag för bara någon månad sedan och den kommer upp finfint. Den kommer nog inte att växa sig så stor, men de späda bladen blir sallad under vintern. Om inget äter upp dem, förstås.
Broccoli


3 comments:

Jerker Nordlund said...

Vackert minsann.

Här i Napoli har de en egen broccolivariant de är mycket stolta över - Frieriellin. Blad och stammar äts och de använder den ungefär som ett mellanting mellan grönkål och spenat, gröna tovor steks i olivolja, saltas och äts för sig eller läggs på smörgås tillsammans med salsissi om man vill det

Jerker Nordlund said...

Friarielli skall det vara

https://www.ricettedoro.com/friarielli-alla-napoletana.html

Elins trädgård said...

"Piracicaba" heter sorten jag odlar. Italienarna kan det där med gröna saker!