Sunday, May 27, 2012

Uppgiven spenat


Spenat tycker inte om sommar. Inte mizuna heller. När det blir för ljust och för långa dagar börjar den se ut så här.


Spenatbladen blir spetsigare, mizunan börjar bli besk och det syns små blomknoppar i mitten. Då vill den blomma och sätta frö och inte ge några fler blad. Man kan visserligen få ut lite mera av den om man knipsar bort blomknopparna, men egentligen är det bara att ta bort den, om man nu inte vill samla eget frö, förstås. Jag tar bort den och sätter dit några hemlösa bönplantor i stället.


Och sår lite fler rädisor. Det är möjligt att man, rent teoretiskt, skulle kunna så för många rädisor. Jag har aldrig lyckats.



Spenaten har tagit en del näring ur jorden, så jag toppar det hela med en blandning av jord och hästgödsel. Sedan vattnar jag och lägger gräsklipp över hela härligheten. Bönplantorna deppar lite efter omplanteringen, men de tar sig nog. Längst till höger står en spenatrad kvar som ska plockas av innan jag tar bort den också. Den som tittar noga kan nog se några småplantor av målla till vänster. Så vist ordnat är det, att mållan börjar växa till sig precis lagom när det tidigaste gröna ger upp!

No comments: