Sunday, June 05, 2011

Smått och gott


Äntligen blev det varmt nog att så bönor. De är kinkiga varelser som vill ha minst +12 grader i jorden för att gro. Jag har mätt temperaturen varje morgon ett tag nu, men den har inte riktigt orkat stabilt över 12-strecket. Men nu. I år blev det vaxbönor, rosenbönor, borlottibönor och en annan sorts spritbönor som jag glömt vad de heter just nu. Efter sådden lade jag på ett tjockt lager delvis torkat gräsklipp för att isolera mot nattkölden. Och jo, det fungerar. I morse var det +14 :-)

Bönor här är alltid en chansning. Sår jag för tidigt så gror de inte, sår jag för sent så tar frosten dem innan de är mogna. Jag har provat att förkultivera, men de gillar inte riktigt utplanteringen, trots noggrann avhärdning. Så nu sår jag bara på friland.



Deppig sallad, fast i snygga färger. Måste vattnas ordentligt och marktäckas!











Ompysslad potatis. Satt i april under dubbel fiberduk. Väl inpackad i fluffigt gräsklipp som alternativ till att kupa. Lättare i smala upphöjda bäddar. Med lite tur blir den klar till midsommar!

Efter potatisen ska jag så pac choi och andra asiatiska blad. De växer bäst på sensommaren och hösten, när dagarna är kortare och skadeinsekterna inte lika ettriga. Och de tål en och annan minusgrad.




Jag undrar om detta är majrovor eller kålrötter. Bladen ser likadana ut och jag glömde att skriva upp vad jag sådde här. Det lär visserligen visa sig snart, men det är alltid lika irriterande när man glömmer...


No comments: