Sunday, March 02, 2008

Röda linsbiffar

Jag tycker att många vegetariska biffrecept är svårhanterliga och svåra att hålla ihop när man ska steka biffarna. Men här är ett recept som faktiskt fungerar och dessutom är gott. Röda linser behöver inte blötläggas och kokar mjuka på 10–15 minuter. Så det här är nästan snabbmat, även om smeten blir bättre om den får stå ett tag. Receptet är inte helt vegetariskt, eftersom ett ägg ingår. Antagligen kan man byta ut det mot något substitut, men det har jag inte provat.

Inte helt lokal mat, men torkad mat och kryddor tillhör det som drar minst energi att transportera.

Röda linsbiffar
250 g röda linser
1 ägg
1–2 schalottenlökar
(1 finhackad färsk chili)
3 msk potatismjöl
2 tsk malen el stött spiskummin
2 tsk paprikapulver
2 tsk salt
olja till stekning

Skölj linserna väl och koka dem mjuka i lite vatten. Häll över de färdiga linserna i ett durkslag och låt överflödigt vatten rinna av.

Hacka schalottenlök (och chili) fint och stek den mjuk på svag värme. Blanda alla ingredienser till smeten och rör om ordentligt. Det blir en ganska fast smet. Låt gärna smeten stå en stund innan du steker biffarna.

Klicka ut smeten i stekpanna på medelvärme och platta ut till biffar. Stek dem vackert guldbruna.

Vi äter dem i pitabröd med grönsaker och tahinisås. Smakar nästan som falafel.

Tahinisås
3–4 msk tahini (sesampasta)
3 dl matyoghurt
mynta, finhackad färsk el torkad
(1–2 pressade vitlöksklyftor)
lite salt
ev. lite vatten

Blanda ut tahini med lite av yoghurten. Rör i resten av yoghurten och kryddorna. Späd med lite kallt vatten om det blir för tjockt. Vi använder tahini från Kung Markatta, den är gjord på oskalade sesamfrön och är ganska kraftig i smaken. I invandrarbutiker med inriktning på arabisk/persisk mat hittar man ljus tahini, den kan man ta lite mera av.

6 comments:

Ann-Christin said...

Skall bli ett intressant recept at tprova. Jag brukar ofta blanda röda linser i tomatsås som jag sedan använder till lasagne eller vanlig pasta.

Anonymous said...

Ägget byttes enkelt ut mot lite mer potatismjöl. Så det är helt onödigt om man nu inte gillar hönsmens och att tortera djur.

Tant Trassel said...

Fick hejda mig för att inte gå igång på förra skribenten...
Hur som. Gjorde dessa idag och jag kan typ inte sluta äta :)

Bacon said...

Jag gillar hönsmens.. Och jag är positivt inställd till att tortera djur, så jag ska ha två ägg i =)

Puss

Inte Bacon, utan Bönor said...

Annars tusen tack för ett fint recept! Ska prova det nu och se hur det blir =)

Anonymous said...

Prova att inte koka linserna. Låt de bara ligga i blöt i 45 min