Wednesday, March 26, 2008

Karamellgarn



Ibland måste man bara leka... Jag har färgat vitt ullgarn med helt vanlig karamellfärg och ättikssyra enligt det här receptet hos Garnlek. Det är väldigt lätt och passar bra att göra ihop med barnen.

Eftersom jag inte hade citronsyra hemma så tog jag ättika och inte heller har jag någon mikro, så jag värmde garnet i vattenbad och höll det vid nästan kokande i några minuter.

Ulla på Garnlek färgar nystat garn och får ett mer flammigt resultat, men jag ville ha det lite jämnare så jag färgade små 25 gramshärvor i stället. Kanske blir det ett par karamellvantar av det hela så småningom :-)

3 comments:

Anonymous said...

Så himla fint! Jag vill också... Ska spara det tipset till någon gång när jag rår om barnbarnen! :)

Anonymous said...

Ja himla fina! Nu blir jag sugen på att sticka/virka något igen innan vårbruket tar vid.

Elins trädgård said...

Ja man får passa på att pyssla med garn nu... snart har man fullt upp med annat. Jag har också färgat en del okardad ull på samma sätt som jag ska karda o spinna och se vad jag kan få för effekt av det.