Wednesday, March 05, 2008

Det är faktiskt vår!

Visserligen är det svinkallt, blåsigt, rutskrapning på morgonen och snövarning hos SMHI. I morse var det 14 grader i huset... Mindre mysigt!

Men det är det här med ljuset!! Vårljuset!Hela vintern är det mörkt, mörkret ligger som en tung svart filt över hela tillvaron. Det är depp och en trötthet som aldrig ta slut. Mörkt på morgonen, mörkt när man kommer hem. Julljusen gör patetiska försök att lätta upp tillvaron, men det hjälper inte mycket... Ibland önskar jag att jag vore ett mumintroll och kunde gå i ide på vintern för att vakna nångång i april (det där med granbarr i magen kunde jag dock hoppa över).

Nu är det ljust när man vaknar, ljust när man kommer hem! Det är lätt att gå upp med soluppgången och jag är piggare på eftermiddagen. Det är som om livet återvänder efter att ha gått på sparlåga i flera månader. Allt är roligare, det är nya planer och projekt, det finns en massa kul att ta tag i i trädgården, det är en massa hoppfulla fåglar och vårblommor att glädjas åt. Ju äldre jag blir, desto mer älskar jag våren!!

4 comments:

Anonymous said...

Håller med om att det att det känns kallt. Jag tror att det klara vädret bidrar till att det blir kyligt.

Anonymous said...

Visst har vi en underbar tid framför oss. Jag märker att jag tycker mörkret blir jobbigare ju äldre jag blir. Idag har jag funderat på hur jag ska göra för att vara lite förberedd till nästa januari...

Anonymous said...

Det är bra med vinter för man blir lika glad varje gång det blir vår. Och visst är det underligt att vi aldrig vänjer oss, varje år säger man lika förvånat "nejmen vad ljust det är!" Ändå har man bott i det här landet i snart 30 år. Men underbart är det!

Anonymous said...

Håller med dig till 100%!
Underbart med solen. Grisarna hjälper till att bedöma om det är en fin dag, om de lägger sig intill husväggen, japp, då är det bara att gå ut, för kan de vara ute, så kan jag det med!