Friday, March 21, 2008

Grönare liv på ett år. Vecka 6 – Det där med bilen

Det är svårt att skriva om att leva ett grönare liv utan att ta upp det där med bilkörning. Samtidigt känns det lite falskt att sitta och skriva att alla ska köra mindre bil, eftersom jag själv kör en hel del. Här finns nämligen ingen kollektivtrafik. Om jag vill åka buss eller tåg till jobbet (och komma i tid) så måste jag ta mig stationen 13 km härifrån - och då är jag nästan halvvägs till jobbet redan. Så naturligtvis fortsätter jag med bilen i stället för att byta. I synnerhet som jag sparar så mycket tid på att ta bilen. Jag har gjort tappra försök att åka kollektivt, hitta fungerande förbindelser, passa arbetstider, hämta/lämna på fritids och allt det där som hör till vårt vardagsliv just nu – men jag får helt enkelt inte ihop det utan bilen.

Det är många som har det så här, inte bara folk i glesbygd. Oflexibel kollektivtrafik och tvånget (för de flesta barnfamiljer) att skjutsa till dagis/fritids, att de flesta jobbar heltid och att det ofta inte är realistiskt att bosätta sig på gång/cykelavstånd till jobbet innebär en väldig massa bilkörning. Och på kort sikt är det svårt att göra något åt det, utöver att förbättra kollektivtrafiken.

Så vad gör man? Det första är naturligtvis att minimera körandet så gott det trots allt går. Vi försöker samla många ärenden till en körning, den som tar bilen någonstans får också vara beredd på att handla mat, köra grejer till återvinningen eller skjutsa ett barn till nån kompis. Vi storhandlar då och då för att slippa köra extra rundor till affären. Sen kan vi komplettera i den lilla butiken intill barnens skola som vi ändå passerar flera gånger i veckan.

Barnen åker skolbuss när det går (inga extra rundor till skolan), men tyvärr går det inte så ofta med våra arbetstider. När de blir lite äldre får de själva ta ansvar för att komma iväg på morgonen med bussen även om vi åker tidigare. Vi försöker ta tåget på semestern och vi flyger aldrig privat och ytterst sällan i jobbet. Ska vi förflytta oss inom byn är det cykel eller apostlahästar som gäller, även för barnen. Här är tack och lov såpass lite trafik att vi kan släppa ut barnen på vägen utan att bekymra oss.

Nästa steg är att byta till miljöbil, när det ändå är dags för byte. Begreppet miljöbil täcker ju i och för sig allt möjligt och allt är inte lika bra. Men det är ändå bättre än att köra omkring i ett bensinslukande monster. Många kör också omkring i onödigt stora bilar (alla dessa ensamma herrar i stora Volvosar). Kanske kan man nöja sig med att köpa en ganska liten bil och i stället hyra när man verkligen behöver mer utrymme?

Vad ska man köra på för bränsle? Bensin och diesel är tveklöst det sämsta, det är fossila bränslen som inte räcker i evighet och de släpper ut fossil CO2. Jag kör på etanol och det är väl näst sämst – etanoltillverkningen konkurrerar med matproduktionen om man gör den på majs eller vete och det är inte realistiskt att ersätta all bensin med etanol. Dessutom behöver etanolen en liten mängd bensin för att man ska kunna starta i kyla – det är därför den heter E85, 85% etanol och resten bensin. Tillverkning och transport av etanol kräver också en del energi. Men på sikt kan etanolen bli ett hyfsat alternativ, om vi lyckas producera den inhemskt på skogsråvara eller liknande.

De bästa alternativen är biogas och rapsolja (biodiesel) - förnyelsebara råvaror, kan tillverkas av avfall, och el från sol, vatten och vind. Än så länge är de inte realistiska om man bor i glesbygd eller kör mer än 5 mil åt gången. Men utvecklingen går trots allt framåt och vi kan göra vårt genom att köpa de alternativ som bilindustrin tar fram, så att de förhoppningsvis fortsätter att utveckla miljöbilarna.

Och alla kan vi spara bränsle genom att köra snålt, det som kallas för eco-driving. Jag repeterar några av tipsen:

* kör mjukt, håll rätt, jämn hastighet och undvik onödiga omkörningar
* planera körningen, slipp felkörningar och snabba inbromsningar
* bromsa inte i onödan, utnyttja motorbromsen så ofta som möjligt
* håll avstånd till bilen framför för att slippa bromsa
* kör på högsta möjliga växel, de flesta moderna bilar kan köras på femman från ca 50 km/h
* gasa snabbt upp till rätt hastighet och växla upp, ligg inte och sega på låga växlar utan gå direkt från tvåan till fyran eller trean till femman (om du har en nyare bil)
* rulla i nedförsbackar, men koppla inte ur
* kör inte för fort
* använd motorvärmare om du har möjlighet

Det allra största problemet med bilkörningen är kanske ändå vår attityd till den. Det är alldeles för många som skaffar sig status genom stora, motorstarka bilar, tycker det är häftigt att köra för fort, det finns en stark motvilja mot att "ligga bakom" som medför idiotiska omkörningar o.s.v. Vi har alla sett det här på vägarna och väl också gjort oss skyldiga till en och annan dumhet. Själv gillar jag att köra fort... Men bara genom att förändra våra attityder kan vi spara en hel del bensin samtidigt som de svåra olyckorna minskar. Vi borde alla köra som kärringar :-)) Hur man nu får ut det budskapet på ett mer tilltalande sätt...??

Nu tar bloggen påsklov några dagar. Glad påsk på er alla läsare!!

1 comment:

Anonymous said...

Jag håller med i allt du skriver. Själv äger jag ingen egen bil - samåker med sambon till jobbet. Men nog önskar jag att det hade funnits kollektivtrafik där vi bor. Då hade jag känt mig betydligt mera fri. Drömmer om att köpa en lite elbil någon gång i framtiden.