Saturday, March 01, 2008

Grönare liv på ett år. Vecka 3 – Gör något för hand!

De flesta av oss har mängder med apparater hemma. Praktiskt, bekvämt – och resursslösande. Ofta använder vi nog apparater på ren slentrian, tar fram dammsugaren om det är skräpigt i stället för att sopa eller moppa. Blåser håret torrt, när det lika gärna kunde få självtorka. Veckans uppmaning är alltså: tänk efter och gör det för hand om det är möjligt!

Det finns tillfällen när det antagligen är bättre, totalt sett, att använda en maskin om alternativet är att man inte gör det alls. Förmodligen är det bättre att baka sitt eget bröd på ekologiskt mjöl, även om man använder hushållsassistenten, än att köpa dåligt industribakat bröd. Eller använda motorsåg och vedklyv för att kunna elda med ved, om alternativet är något mycket sämre.

Men fundera på det här:

* knåda degen för hand
* strunta i elvispen, det blir lika bra med ballongvisp och handkraft
* små mängder ved går bra att såga och klyva med såg och yxa
* små syjobb går lätt för hand och kan göras i soffan framför teven eller i sällskap med andra
* håret blir mindre flygigt om det får självtorka (skaffa en frisyr som inte är så krånglig)
* diska för hand kan göras väldigt resurssnålt
* det finns handvevade mixrar och köttkvarnar, t.ex.
* minska gräsmattan (odla nåt i stället) och klipp med handklippare
* sopa och moppa golvet – dammsug grundligt nån gång då och då om det behövs
* damma med dammvippa

Det finns säkert en massa mer som jag inte kommer på just nu. Tips, någon?

5 comments:

Jordefamn said...

Till golvet kan man använda en mikrofiberduk torrt (kanske bättre med en vanlig blöt duk för riktigt oljat trägolv?) istället för dammsugare och städa rejält två gånger om året.
Jag avskyr dammsugarljudet, så jag drar mig alltid för att städa. Däremot älskar jag att sopa och moppa (konstigt nog), vilket inte alltid fungerar så bra på plastmattan i min lägenhet. Tänk alla möjligheter ett eget hus skulle ge...

Anonymous said...

Vi har egte hus men breda skurgolv och då går det inte jättelätt att moppa heller. Sedan eldar vi med ved så det blir duktigt skräpigt efter det med. Men det löser vi genom att ha många trasmattor som är lätta att ta ut och rista och sedan kan man sopa golvet. Förra året rensade jag ibland alla köksmaskiner jag aldrig använder och var så lycklig med att riva mina rödbetor och skiva min potatis för hand. Till min 40-års dag fick jag en matberedare av mina föräldrar som tyckte jag behövde det. Först tänkte jag behålla den och ta fram den när de kommer men sedan tänkte jag "Nej jag är ändå 40 och får stå för mina livsval" så jag beklagade till mina föräldrar och gav matberedaren till bättre behövande som skulle ha köpt en annars. Mycket bättre Feng Shui blir det också utan allt du bara använder ibland.
SOniaP

Elins trädgård said...

Vi har alla möjliga slags apparater och det är väldigt frestande att använda dem, särskilt när det är bråttom. Fast jag försöker så gott jag kan att inte göra det slentrianmässigt.

Hos oss är hushållsassistenten den stora frestelsen. Den är ovärderlig när man ska ta vara på mycket mat på en gång (mos, köttfärs, korv, storbak) fast man behöver ju inte ta fram den varje gång man ska baka...

Anonymous said...

Jag knådar alltid mitt matbröd för hand. Tycker att det är lite mysigt ;) och att det är mindre jobbigt än att diska hushållsmaskinen. En annan grej jag aldrig har förstått vitsen med är att vara inne på ett svettigt gym och gå eller cykla istället för att göra det ute i friska luften. Snacka om onödiga maskiner...

Anonymous said...

Gud, så bra tips! Tack för att du delar med dig!

/Malin Harju, Ekoblogg www.ekobloggblogg.se