Sunday, April 19, 2020

Lägesrapport vecka 16



Det ligger som en enorm seg trötthet över hela tillvaron. Oro, ovisshet och ängslan för hur det ska gå med allting. Samtidigt är det vitsippstid och sälgtid och bina har vaknat - det finns en hoppfullhet också.

Inget dramatiskt har hänt i trädgården, det är mycket rensning av kvickrot och revsmörblomma och det är rätt meditativt och trevligt mitt i allt. Ännu är det rejält kalla nätter och jag avvaktar med att få ut saker på friland.



Bondbönorna har grott! Jag sådde dem i växthuset 29/3 och de har stått där sedan dess. Väldigt pålitliga och köldtåliga. Någon vecka till eller två, sedan planterar jag ut dem. Att så i toarullar förenklar utplanteringen väldigt, man tar bara hela rullen och sätter ned i jorden. Så småningom ska jag så en omgång till, så de mognar vartefter. Man kan torka bondbönor, men jag brukar förvälla dem och stoppa i frysen.

Till växthuset har tomater och chili fått flytta idag. I en plastback får de extra skydd mot kölden och det går lätt att bära in dem om det blir frost. Jag kom igång sent med sådden, men det kommer med stor säkerhet att bli både tomater och chilifrukter även i år och jag slipper mecka med extraljus och rangliga plantor inomhus.


Jag insåg att jag hade köpt mer sättlök än vad jag har plats till, så i all hast gjorde jag iordning en pallkrage. Först ett lager med diverse bös i botten - ogräsrens, småpinnar, kvistar - sedan ett lager tidningar på det. Vatten. Och sedan två påsar med jord överst. Nu har jag fått all gullök i jorden. Återstår rödlök och schalottenlök, men det kan vänta några dagar.



Annat smått och gott har förstås också hänt, Men fokus nu, i väntan på varmare nätter, är på att få allt iordning. I maj ska nästan allting i jorden på samma gång och allt som är förberett innan är en bonus. Samtidigt försöker jag sprida ut sådderna så att jag har en jämn ström av grönsaker som mognar hela säsongen. En del saker kommer jag inte att så förrän under sommaren (grönkål, t.ex.) och en del annat sår jag nya omgångar av vartefter.


No comments: