Thursday, July 17, 2008

Våra bär

Bärsäsongen är i full gång och vi har plockat någon sorts bär nästan varje dag sedan midsommar och de första jordgubbarna. Vi gillar bär vääldigt mycket (okej, det gör väl alla) och äter det i stället för frukt under sommaren, innan de svenska äpplena kommer. Fruktträd att tala om har vi inte ännu, vi köpte två äppelträd förra året, men det lär ju dröja innan de ger någon frukt att tala om. Mer träd ska det bli så småningom. Men nu är det bara bär som gäller.

Vi har många sorter och alla har sina favoriter att äta färska. Själv gillar jag det mesta och äter massor när jag är ute i trädgården. Annars blir det mesta till sylt (det är i princip ett baslivsmedel i det här huset), marmelad och lite saft. Men vi försöker hitta på nya sätt att använda dem, gärna utan att man behöver ha mängder av socker. Vi har dåligt med plats i frysen, alltså måste vi kunna ta vara på bär utan infrysning. Tips mottages gärna!

Det här är våra bär och lite vad vi gör av dem:

Jordgubbar har vi en del och ska ha mera. Vi fick några plantor av en granne när vi flyttade in, varken hon eller vi vet vad det är för sort. Men de är söta och goda och revar sig väldigt mycket. Nya plantor helt gratis, alltså. Jag funderar ändå på att köpa lite olika sorter för att prova och för att sträcka ut jordgubbssäsongen lite mera. De jordgubbar vi inte äter färska blir mest till sylt. Själv tycker jag jordgubbssylt är lite sötsliskigt och blandar gärna med rabarber eller röda vinbär. I år har jag också torkat lite jordgubbar för att ha till vintern. Det är mest ett experiment, jag vet inte riktigt vad vi ska använda dem till. Kräm, kanske, eller bara godis.

Smultron fanns när vi flyttade hit och vi uppmuntrar dem att reva sig mera. De är förstås allra godast att äta färska. Men sorbet på smultron är inte alls dumt!

Hallon plockar vi en del vilda, men har också satt egna. Vi har gula hallon (Golden Queen) som inte är så roliga, tycker jag. De är lite mesiga i smaken och växer så kraftigt att de nästan är som ogräs. I år köpte jag en planta med Mormorshallon, väldigt goda! Fler hallon blir det framöver. Av hallon gör vi mest sylt, men i år provar vi att göra hallonlikör. Jag återkommer med receptet ifall det blir gott.

Blåbär plockar vi förstås också i skogen, fast i år verkar det nästan inte bli några. De frös i april och torkade bort i maj. Trist!! Men vi har ett par blåbärsbuskar i trädgården. Det är amerikanska blåbär, mycket större och fastare än de vilda och lite annorlunda i smak. Men goda på sitt sätt. Tyvärr har de också farit illa i vår och det blir inte mycket till skörd. Dessutom har rådjuren försett sig av buskarna (jag är URLESS på rådjur!!).

Krusbär har vi lite, ett par gamla buskar och så har vi köpt en till. Det finns väldigt få krusbärssorter att välja på i plantskolorna och det verkar inte finnas något intresse alls av att förädla krusbär eller ta vara på gamla sorter och försöka få dem mjöldaggsresistenta. Synd, eftersom krusbär är så himla gott! Först lite lätt omogna till paj, kräm och marmelad, sedan lite mer mogna till sylt och sist några som får bli riktigt mjuka och mogna att ätas direkt från busken. Väl mogna krusbär som brännvinskrydda med en aning socker är också väldigt, väldigt gott. Rekommenderas verkligen!

Krusbär går lätt att koka in till vintern, till pajfyllning eller kräm. Fyll glasburkar med bär, strö över lite socker och sätt på lock. Det går bra med vanliga skruvlocksburkar eller gammaldags konserveringsburkar med gummiring. Ställ burkarna i en stor kastrull med en kökshandduk eller liknande i botten. Häll på kallt vatten upp till locken eller lite över. Ställ på spisen på medelvärme och värm sakta till nästan kokning (80 grader). Håll det svagt sjudande i 2o minuter. Låt det hela svalna. Kolla att locken har sugit fast ordentligt. Skruvlock ska bukta svagt nedåt. Nu kan man sätta det hela i matkällare eller annan sval plats så håller det sig i flera månader. På samma sätt kan man göra med de flesta bär och med rabarber.

Vinbär, röda, vita och svarta har vi också, både nya och gamla buskar. Nya svartvinbärsorter har fantastiskt fina och jättestora bär, men tyvärr har en del av smaken försvunnit någonstans på vägen. De godaste bären växer på våra gamla buskar. Av röda och vita vinbär gör vi sylt som smakar nästan som lingonsylt och är jättegod till pannkakor. Resten av bären blir saft. Svarta vinbär blir marmelad eller mos att spara till vintern. Några flaskor svartvinbärssaft till värmande vinterdryck är ett måste och några bär hamnar också i en flaska brännvin. I år har jag torkat vinbär, precis som med jordgubbar är det mest ett test för att se hur det fungerar. Det tar väldigt lång tid, har jag märkt, och jag börjar bli sugen på att köpa en riktig elektrisk torkapparat. Eller övertala sambon att bygga en soltork ;-)

Slutligen något jag aldrig har provat – bärhäggmispel. Vi köpte två buskar i våras och några bär blir det inte i år. Förhoppningsvis kan jag rapportera hur det smakar nästa år.

Lite mer om bär och ett enkelt syltrecept finns här och här. Vi gör mest ganska enkla recept. Men det finns ju massor med kul smaksättningar och blandningar man kan göra, jag har liksom aldrig kommit fram till att testa. Tipsa gärna!

1 comment:

malve said...

Jag fick en provförpackning corn flakes med torkade jordgubbar i. Det var mums :)