Tuesday, July 29, 2008

Grönare liv på ett år. Vecka 23 – Håll huvudet kallt i värmen!

Det är nästan 30 grader varmt och jag lider av galopperande hjärnuppmjukning – värmebölja är inte mitt favoritväder! Jag har i alla fall satt ihop några resurssnåla tips kring att hålla sig hyfsat sval i värmen. Allt är inte nytt eller originellt, men som sagt, jag tänker inget vidare just nu.

* Blöt en snusnäsduk e.d. och knyt om håret. Svalt huvud gör att allt känns lite bättre.

* Sitt med fötterna i en balja med kallt vatten. Svala fötter kyler kroppen och detsamma gäller handlederna. Spola kallt vatten över händerna ofta.

* Jag har helst tunna men ganska täckande kläder i värmen. Hellre en lång tunn kjol än shorts, hellre en sval skjorta med halvlånga ärmar än en svettig T-shirt. Pröva! Ger bättre solskyddsfaktor än de flesta krämer.

* Det är frestande att hoppa in i duschen för att svalka av sig, men inte direkt resurssnålt att hälla en massa vatten över sig flera gånger om dagen. Dags att återuppliva tvättbaljan och tvättlappen i frotté, kanske? Man kan svalka av sig förvånansvärt bra med bara ett par liter vatten om det kniper.

* Eller bygg en utomhusdusch

* Tänk på att de flesta elektriska apparater alstrar värme. Skönt på vintern, lite onödigt så här års. Stäng av (helt) teve, DVD, dator, musikanläggning etc. Spar dessutom el.

* Gör så mycket som möjligt av nödvändigt jobb utomhus i skugga. Bästa skuggan finns under stora lövträd där det också fläktar lite.

Fler idéer finns i det här inlägget

3 comments:

Kajsa Bergman Fällén said...

Svalka handlederna! Ta en tvättlapp med kallt vatten och badda på handlederna eller för den fakir-aktige kanske till och med en isbit, det är jätteskönt!

Anonymous said...

Skogen är fortfarande sval. Dit kan man gå om man vill ha svalka. Skuggan och vegetationen håller temperaturen nere (bor granne med naturreservat - så jag får lite svalka av träden där!).

Tack för trevlig läsning!

Monica

Anonymous said...

Jag för min del satsar på en blomspruta modell mindre. Hittade för ett tag sedan en sådan i glas. Den står fint i handflatan och man kan manövrera den med en hand. Att "bespruta" sig själv med den emellanåt är mycket avsvalkande och strålen är så fin att det mer känns som en sval dimma. Mycket skönt.