Wednesday, April 30, 2008

Valborgspyssel

Det blåser en konstig, irriterande, torr ostlig vind som torkar ut de stackars kökslanden så jag måste vattna de små frösådderna stup i kvarten. Imorgon ska det i alla fall bli regna och det kan faktiskt behövas.

Dagens bidrag till Food Independence Challenge: planterat en chokladmynta som jag köpte häromdagen bara för att det verkade kul med en chokladmynta, plockat nässlor och använt i gnocchi med potatis och jordärtskockor (också egna), lagat hummus på gråärter. Så jag har planterat något, skördat något och lagat något. Börjar bra...

Vi gör inget särskilt valborgsfirande i år utan äter lite god mat och dricker lite vin i all stillsamhet. För torrt för att elda hursomhelst.

2 comments:

Anonymous said...

var får man tag i chokladmynta????

...det låter ju bara för bra för att vara sant!....om den nu smakar lite choklad det vill säga....

Jättebra utmaning, föressten....får nog vänta någon vecka med att plocka nässlor dock.....vi har fortfarande ca 10 cm snö kvar....det har varit ett konstigt år......snörikaste i mannaminne.....

Elins trädgård said...

Jag hittade chokladmynta på en helt vanlig plantskola, typ Blomsterlandet. Fast om den smakar så mycket choklad vet jag inte, mest mynta tycker jag.

Vi har haft den regnigaste vintern på mycket länge, det är något skumt som är på gång!