Tuesday, April 08, 2008

Misslyckad försådd :-((

Försök inte förkultivera ömtåliga saker som tomater, chili och aubergine tidigt på våren samtidigt som pannan krånglar och inomhustemperaturen ligger runt 15-16 grader. Det går inte. Två pluggbrätten som borde ha gett massor av plantor står och ser ynkliga ut – en del chili har grott (det var det som gick bäst), enstaka tomatfrön, inga auberginer och någon enstaka liten basilikaplanta.

Jaja, jag försökte i alla fall. Och det går ju att köpa plantor, även om det svider både i plånboken och i stoltheten. Till nästa år får jag kanske försöka arrangera nånslags värme till pluggbrättena, för det känns ju onödigt att ha hela huset 20–21 grader varmt bara för att få fröer att gro. Nånsorts värmeplattor? Lampor? Förr om åren har jag kunnat ställa sådderna rakt över elementen, men det förutsätter ju att de är varma. Men då har det grott fint.

Som en liten tröst har jag i alla fall plockat årets första rucolasallad, sådd i kallbänk i höstas och övervintrad. Jag fyllde en pallkrage med jord och lade plast på bågar över den och det var uppenbarligen tillräckligt för att klara köldtåliga sorter. I samma bänk kommer nu också plocksallad och mizuna (såndär asiatisk sallad med flikiga blad).

Snart är det dags att börja så de första fröerna utomhus, om bara vädrets makter slutar upp med att ösa blötsnö över oss, så jorden får en chans att torka upp någon gång!

No comments: