Sunday, May 03, 2020

Konsten att renovera ett trädgårdsland


Ogräs fyller ju en funktion när det gäller att ge mat till vårtidiga bin. Men de får ju gärna vara någon annan stans än i köksträdgården och ett av mina mål här i livet är att ha en lika fin ogräsfri no-dig-trädgård som mästaren Charles Dowding. Det kommer såklart aldrig att hända, men mål ska man ju ändå ha och det är trist, jobbigt och tungt att gräva runt i landen och rensa ogräs.

För det mesta behöver jag numera inte gräva och rensa så mycket, men av någon oklar anledning så var två bäddar helt översållade med ogräs av den riktigt otrevliga sorten, som kvickrot och revsmörblomma. I stället för att ta fram grävgrepen bestämde jag mig för en renovering på annat sätt. Det involverar först och främst massor med dagstidningar.


Jag lade blöta dagstidningar omlott över de ogräsbemängda landen och lade på stenar och plankor för att hålla dem på plats.


Sedan lägger jag ett ordentligt lager av något täckmaterial över tidningarna. Det kan vara, som här, träflis eller fårull. Eller gräsklipp, halm eller nästan vad som helst som döljer tidningarna och som förmultnar med tiden. Här tröttnade jag på att flisa grenar, så det är inte klart ännu. Men så småningom ska jag sätta pumpor och squash här. Det är stora plantor som är lätta att gräva ned igenom täcklagret och som sen kommer att breda ut sig rejält över det hela. Nästa år har jag förhoppningsvis ett par nästan ogräsfria bäddar här.



Det här landet täckte jag på liknande sätt tidigt i våras, fast med kompost över tidningarna. Idag satte jag ut förodlade plantor av bondbönor här. Inget ogräs (nästan) sticker upp ännu i alla fall.

1 comment:

ylven said...

Hur gick det med renoveringen av trädgårdslandet?

Min odling gick verkligen på sparlåga detta år, då min far gick bort i corona i slutet på april, hans fru en vecka senare och sedan stod jag med allt kvar. Sorg, oro för sjukdom (jag var med honom sista veckan) och allt man ska ta hand om vid ett dödsfall. Tömma ett hem. Sälja ett hus.

Min åker som jag odlar på blev överväxt av ogräs och inget blev odlat.
Nu laddar jag för nästa år. Hittade tillbaka till din blogg och tänker att jag borde ta upp min egen. En blogg är så mycket mer beständigt än inlägg på Facebook.

Din blogg har varit en stor inspiration för mig och jag hoppas att livet lever väl med dig och att du kommer igen med trädgården till våren!
/Ylva