Sunday, June 22, 2008

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Malin på Ekoblogg!

1. Vad gjorde du för tio år sedan? Jag var mammaledig med min son och hade ganska nyss kommit hem från sjukhuset. Han föddes 2½ månad för tidigt (!) och det mesta av min tid och energi gick åt till praktiska saker och funderingar kring hur det skulle gå för honom (han fyllde f.ö. tio i våras och mår hur bra som helst, inga men av sin förtidiga födsel!).

2. Vilka fem saker finns på att göra listan idag? (läs söndag): Har redan fixat det viktigaste, att åka till stan och handla en del pryttlar till trädgården: fler pallkragar, en ny skottkärra och en rejäl kompostbehållare. Återstår att montera kompostbehållaren, fixa med platsen där pallkragarna ska stå, fylla på med jord och gödsel och så. Men det ösregnar, så det blir nog inget... Matlagning och kanske en smarrig kvällsfika står också på listan idag (vad sägs om kladdkaka med vispad grädde och färska jordgubbar?).

3. Godis jag gillar: Choklad, choklad, och choklad! Gärna mörk och gärna smarriga praliner. Vadsomhelst utom sötsliskig mjölkchoklad.

4. Vad skulle jag göra om jag blev miljardär? Oj, det var svårt! Donera en rejäl summa till forskning antagligen. Dels till mitt eget ämne (arkeologi), dels till forskning kring ekologisk odling, att använda gamla tekniker (utan fossila bränslen) och konsten att bygga fungerande samhällen efter Peak Oil. Dela med mig till släkt o vänner som kunde behöva det. Jag skulle nog sluta jobba och ägna min tid åt att forska och skriva och att bygga ut vårt ställe till en liten självförsörjande enhet med spännande tekniker och eko-material. Antagligen skulle jag försöka resa en del också. Ta sig runt världen med tåg vore kul!

5. Städer/orter som jag bott i? Massor. Som barn bl.a. på landet i Västergötland, utanför Östersund och i Skåne. I vuxen ålder har jag bott bl.a. i Lund, Malmö, Göteborg, Halmstad, Kungsbacka och nu på landet mellan Borås och Göteborg. Nu ska jag nog inte flytta mer...

Jag utmanar Ottopippi (och vem mer som känner sig sugen!)

2 comments:

Anonymous said...

Kul att få veta lite mer om dig! :)

OttoPippi said...

Hej vännen!!!

SJÄLVKLART antar jag utmaningen!! :-) :-) Svaren kommer på min blogg inom kort!

Vi syns i morgon!

Kram!!