Sunday, June 29, 2008

Grönare liv på ett år. Vecka 19 – Städa lagom!

Jag är inte mycket till städtant; jag gillar väldigt mycket att ha det rent och fint omkring mig, men jag tycker väldigt illa om att städa! Dessvärre är resten av familjen tämligen ointresserade av hur det ser ut härhemma, så då och då blir det ändå jag som beslutar om städdagar och skäller på folk för att de sprider sina grejer omkring sig och "glömmer" att torka upp kladd.

Men även om det är trevligt att ha det någotsånär rent och fint omkring så finns det egentligen ingen anledning att lägga mängder av tid på städning. Ett visst mått av smuts ger immunförsvaret något att jobba med och minskar allergirisken hos barn. Och eftersom städning ofta innefattar en hel del starka kemikalier och elektriska prylar (dammsugare) så är det skäl nog att ta det lite lugnt.

Man kan t.ex. fundera på vad man tycker är viktigast att ha rent och koncentrera sig på det. Jag kan leva med en och annan dammråtta under soffan men jag vill ha rena, tomma bord och andra ytor utan kladd. När soffbordet är belamrat med legobitar, serietidningar, böcker, tomma tekoppar och äppelskrottar får jag hysteriska anfall och skäller på folk (stickningar, kardflor, trädgårdsböcker och liknande är däremot pågående projekt och inte skräp :-)). I badrum och kök vill jag också ha rent och undanplockat så man lätt kan torka av ytor. Däremot tar jag ganska lätt på hur det ser ut i barnens rum, det är mest deras eget problem.

Och så tycker jag om att ha det hyfsat rent när det kommer besök. Det är väldigt bra att folk kommer och hälsar på ibland, utöver att det är trevligt i största allmänhet så är det en bra anledning att städa ordentligt :-))

Hur städar man då hyfsat miljövänligt? Vi har en såndär superdammsugare som inte bara dammsuger utan också rengör mattor och madrasser, skurar golv och en hel massa annat. Den drar faktiskt mindre el än en vanlig dammsugare och vi använder den då och då för att rengöra rejält. Vardagsstädningen försöker vi däremot fixa utan el. Golven sopas och våtmoppas när det behövs. Vi har en mopp som rengör bra med bara vatten, är det jättesmutsigt tar vi lite såpa. Damma med dammvippa fungerar jättebra, den binder dammet med statisk elektricitet och behöver bara skakas ut utomhus.

Köksbänkar, skåpluckor, handfat, badkar och liknande ytor tar vi med mirakeltrasor som fungerar helt utan rengöringsmedel. Är det väldigt smutsigt använder vi skrubbsvamp och lite såpa. Såpa använder vi också till toaletterna.

Fönsterputning slarvar vi rejält med, men nångång emellanåt blir det trots allt gjort. Diskmedel eller T-sprit fungerar bra, tvätta med trasa, dra av med fönsterskrapa. Man kan efterputsa med speciella mirakeltrasor för fönster, om man vill. Det blir jättefint! (man kan också blanka kranar etc. med sådana trasor, det blir fint och ser väldigt städat ut!).

Vi använder nog vanligt diskmedel eller såpa till nästan all städning. Jag har en flaska Klorin stående, som används kanske en gång om året eller så för att desinficera toaletter m.m. när familjen har magsjuka (sjukhussprit vore bättre, men det får man väl inte tag på?). Annars ska man vara väldigt försiktig med bakteriedödande rengöringsmedel! De flesta bakterier i våra hem är inte ett dugg farliga, men om man sprider en massa antibakteriella medel omkring sig så riskerar man att skapa resistens hos sjukdomsframkallande bakterier. Det vi använder i våra hem stannar ju inte där – förr eller senare hamnar saker och ting i grundvattnet eller på andra olämpliga ställen.

Städskåpet är den perfekta slutstationen för gamla lakan och t-shirtar som inte går att använda längre. Klipp/riv i lagom bitar och använd till städtrasor. Och som sagt – städa lagom, det finns mycket viktigare saker att lägga sin energi på! Om man nu inte verkligen gillar att städa, det lär finnas folk som gör det :-)

No comments: