Wednesday, May 07, 2008

Lästips

Ett intressant inlägg på Dmitry Orlovs blogg om varför Ryssland klarade sig utan hunger och undernäring under de värsta krisåren när Sovjetimperiet föll samman – och tänkvärda reflektioner om hur man skulle klara en liknande situation i USA idag. Det är två helt skilda kulturer och förhållningssätt till matförsörjning han beskriver.

I Sverige finns ju båda kulturerna i någon mån representerade, både en amerikansk snabbmatskultur och en östeuropeisk odla-kål-och-plocka-svamp-kultur. Det krävs knappast någon mer omfattande tankeverksamhet för att räkna ut vilken som är mest uthållig. Men frågan är om vi skulle klara en ekonomisk kollaps lika bra som ryssarna trots allt gjorde?

2 comments:

Anonymous said...

Hej Christina

Det känns som om vi surfar på samma sidor, jag tror dock att vi har mer gemensamt än så. Min äkta hälft är med på PSTE-skivan. Av annonymitetsskäl kan jag inte säga vilken artist det rör sig om. Men jag är ganska säker på att du kan lista ut det.

Det är oerhört befriande att läsa din blogg då du ännu inte har lagt dig till med "doom and gloom", Sorgligt nog har jag gjort det i alldeles för stor utsträckning.

Fortsätt med skrivandet, det muntrar upp, dessutom är det roligt att läsa om någon annan som försöker att odla marken.

Lev väl

Nidhögg

Elins trädgård said...

Nä, "doom and gloom" är ju tämligen meningslöst som jag ser det. Jag tror iofs att risken för att vår nuvarande samhälle kollapsar inom en snar framtid är ganska stor, kanske mer som en ballong som tappar luften än som en stor knall. Men jag tror också att vi har förutsättningar att klara en ganska stor omställning, om vi bara vill!

Kommer nog att blogga mer kring detta framöver, det är saker jag funderar på en hel del.