Thursday, January 17, 2008

Lammkött

30 kg (närproducerat förstås!) lammkött har landat på vårt köksbord. Woohoo! Nu blir det korv och lammfärsbiffar och lammgryta och lammsadel och... jo, vi gillar lammkött.

Ska också göra ett recept jag hittade i en urgammal Allt om Mat, där man först rimmar och sedan ugnstorkar en lammstek, ungefär som tjälknöl alltså (jag lägger ut receptet senare). Mycket gott!

Vi har också rätt mycket kvar av den halva grisen vi köpte till jul. Nu gäller det bara att inte frossa så det tar slut med en gång... i år skulle jag vilja komma bort från mamma Scan-köttet helt och hållet och bara äta sånt vi vet var det kommer ifrån och hur det är uppfött. Det får bli några helvegetariska måltider varje vecka om det ska fungera. Fast det är inga större problem, även ungarna äter vegetariskt utan att fundera vidare över det. Men jag behöver lite nya recept, anpassade till lokala råvaror!

2 comments:

Anonymous said...

Vad härligt det känns när frysen fylls på med "närodlat".
Du har fått en Oscar hos mig.. kom in och titta!

Elins trädgård said...

Oj, tack för Oscar :-) Nu måste jag fundera på vilka jag vill ge vidare till!