Saturday, November 10, 2007

Grön revolution: 2. I badrummet

Vad har du egentligen i badrummet? Antagligen mängder med flaskor, burkar och tuber som du köpt i tron att du "måste" ha dessa produkter för att bli ren/fräsch/mjuk/vacker/väldoftande etc. Har du någonsin tänkt tanken att du är lurad? Att du är offer för en mycket aggressiv skönhetsindustri som gör sitt bästa för att lura i dig att du inte duger som du är, att du måste köpa alla deras grejer för att bli socialt accepterad och attraktiv. Och har du funderat på alla miljöproblem som den här industrin skapar: transporter, mängder med avfall (förpackningar!) och framför allt en massa kemiska ämnen som inte alls borde släppas ut i avloppet på det sätt vi gör dagligen?


För inte så väldigt länge sedan klarade man sig ganska bra med tvål och vatten, lite schampoo och kanske lite hudkräm emellanåt. Hygien idag innebär stora mängder varmvatten, duschkräm, schampoo, balsam, rengöringskrämer, återfuktande krämer, återfettande krämer, antirynkkrämer o.s.v. i all oändlighet (och då har jag inte ens nämnt sminket!).


Det är klart att man vill känna sig ren och fräsch. Lukta gott. Känna sig fin och attraktiv. Det är kul att sminka sig emellanåt, till fest eller så. Inget fel i det. Men den dagliga användningen av en massa mer eller mindre onödiga hygienprodukter är ett klart miljöproblem!


Dagens revolutionära uppdrag är alltså följande: När något tar slut i badrummet, så tar du en rejäl funderare på om du verkligen MÅSTE köpa det här igen. Kanske kan du klara dig helt utan, kanske kan du använda lite mindre, kanske kan du hitta ett miljövänligare alternativ.


Du kan t.ex. byta flytande duschkräm mot fast tvål (mindre förpackningsavfall, mindre vatten att transportera), du kan pröva ett schampoo i tvålform, strunta i balsamet ibland eller kanske strunta i någon kräm eller rengöringsprodukt. Spara sminket till fest och gå osminkad till vardags. Fundera på om du behöver deo varenda dag.


Kanske behöver du inte ens duscha varje dag? Pröva att duscha varannan dag och kör en "kattatvätt" dessemellan (tvätta "känsliga områden" i handfatet, kanske med tvättlapp).


Nästa steg är att göra dina egna produkter, skräddarsydda för dig och med få och säkra ingredienser. Jag har gradvis börjat göra mer och mer eget och idag använder jag väldigt få hygienprodukter överhuvudtaget. Egengjord tvål, även i håret (fast jag fuskar med schampoo ibland). Balsam hoppas jag över för det mesta, jag låter håret självtorka, reder ut det med fingrarna och sedan med borste, det fungerar bra. Deo ibland, men inte om jag bara ska vara hemma. Med hemgjord tvål blir man inte lika torr som med köpetvål, men ibland använder jag ringblomssalva, gjord på ringblomsolja och bivax. Det är det hela! En skön känsla att inte gynna hudvårdsindustrin överhuvudtaget :-)

5 comments:

Anonymous said...

Barnen har städat och slängt bort allt gammalt i badrummet :)

Elins trädgård said...

Så bra! Köp nu inte en massa nytt ;-))

Ung tant said...

Du har en bra blogg. :)

Har du tips på miljövänliga skönhetsprodukter och rengöringsprodukter?

Anonymous said...

www.naturnarahudvard.se
är jag lite nyfiken på. Det är dyrt men verkar bra.
Det bästa är väl att göra själv, men man kan och hinner inte alltid.

Elins trädgård said...

Jag kollade naturnära hudvård, men jag är lite skeptisk. Man får ju inte veta vad produkterna innehåller egentligen, mest bara en massa floskler om hur bra de är. Och deras påstående om att "Inga kemiskt framställda ämnen får ingå" är bara nipprigt eftersom i princip alla ämnen är kemiskt framställda. Vanlig tvål, t.ex. är en kemisk process att framställa. Det torde också ingå en del tensider i flytande tvål och schampoo - kemi än en gång.

Så även om det låter bra så skulle jag nog kolla upp dem lite närmare innan jag köpte något!