Monday, January 08, 2007

Fröer

I år är jag ute tidigare än nånsin med att beställa fröer, det är väl det här konstiga vädret som spökar... Jag har en hel del fröer kvar från ifjol, mest såna där jag inte sått hela påsen, men också några som jag samlat in: bondbönor, rosenbönor, sockerärter och vaxbönor. Och så gråärter, som inte finns att köpa. Men lite nytt behövs ju.

Från Impecta (www.impecta.se) har jag beställt:
Isört (har jag aldrig provat, men det låter kul)
Plocksallat 'Ruby Bright Green & Red'
Pumpa 'Baby Bear' (små fina orange halloweenpumpor)
Pumpa 'Gleisdorfer Ölkurbis' (bara namnet... och så ska fröna vara bra att rosta)
Pumpa 'Vegetable Spaghetti' (spaghettipumpa har jag länge velat testa)
Vintersquash 'Long Island Cheese' och 'Blue Hubbard' (bara för att de är snygga)
Sommarsquash 'Yellow Crookneck' och 'Black Zucchini' (en krokig och en svart squash, går ju inte att låta bli...)
Palsternacka 'White Gem' (pålitlig klassiker)
Bondböna 'Aquadulce' (aldrig provat)
Märgspritärt 'Little Marvel' (lågväxande, mycket god och produktiv)
Morot 'St. Valéry' och 'Nantes 2' (en tidig och en sen - morötter gick dåligt i fjol, så jag provar nya sorter)

Från Runåbergs har jag beställt:
Fänkål 'Zefa fino’ (aldrig odlat fänkål, men det är ju väldigt gott vittvinsbrässerat till fisk)
Rosenböna ’Pickwick’, lågväxande
Brytböna ’Provider’ (beskrivningen lät bra...)
Vaxböna ’Rocquencourt’ (mycket god och ger ganska rikligt trots att det är en buskböna)
Tomater. ’Stupice’ och ’Outdoor Girl’ (brukar köra Dansk export, men nu är det dags för något nytt)

Nu återstår bara otålig väntan på den riktiga våren...

1 comment:

Anonymous said...

Hej Christina!
Såg här på din fina blogg att du sår gråärter... det skulle jag så hemskt gärna också vilja ha! Vet att det finns att få tag i via Sesam men är inte medlem där. Tänk om jag kunde få köpa några av dig...?

Hör av dig isåfall till: annamaria@techtones.se (ja, det är jag från Listan)

Maria