Friday, March 06, 2009

Lite uppdateringar

Det blir långt mellan inläggen nu, det är så mycket annat att tänka på. Men här är en liten lägesrapport. Sambon blir ex-sambo nästa månad, han har precis skrivit kontrakt på ett hus. Nu börjar den stora karusellen med att dela upp och packa pryttlar. Vi har så inihelsike mycket prylar att det på sätt och vis ska bli skönt att bli av med en del av dem. Samtidigt måste jag ju köpa till en del nytt för att vardagen ska fungera. Det får bli mer aktiv loppisjakt ett tag framöver.

Funderar en del kring hur mycket man egentligen ska komplettera. Det kanske kan vara skönt att låta huset vara lite "tomt" ett tag och inte omedelbart köpa saker bara för att fylla ut hålen. Och samtidigt passa på att göra klart en del renovering som vi inte lyckats åstadkomma på fem år. (noterar: kolla om du klarar av att renovera hus med en person INNAN du köper ett sådant ihop med denne...).

I trädgården händer just ingenting, knappt ens planering. Jag har inte en kommit loss och beställt fröer. Det börjar väl bli dags nu! Å andra sidan är det fortfarande bottenfruset därute och det går inte att göra någonting på ett bra tag ännu. Men jag hoppas att det snart tinar såpass att jag kan börja gräva upp det övervintrade palsternackorna och jordärtskockorna.

Det är lite virrigt just nu. Ha tålamod. Det kommer nog både trädgårdsrapporter och annat så småningom när det nya livet börjar sätta sig en smula.

5 comments:

Anonymous said...

Om du har en stund över mitt i allt virrvarret är det ett utmärkt tillfälle att läsa "Rensa i röran med Feng Shui". Den bästa peppen att göra sig av med saker man egentligen inte vill ha eller behöver.. och man upptäcker lätt att det är så otroligt mycket mer än man tror!

Lycka till med allt. Och jag fortsätter med spänning vänta på vad som händer i trädgården ;)

Elins trädgård said...

Jag har bläddrat i den i bokhandeln. Just nu funderar jag kring superenkel funktionell inredning typ Shaker eller nåt sånt.

Anonymous said...

jag tror inte man behöver titta över atlanten för att inspireras till en enkel och funktionell inredning (och vardag), tänk svensk landsbygd för hundra år sedan så kanske man kommer bort från en hel del prylhysteri. Vill man ha ännu mer inspiration kan man fundera På Ellen Key och hennes Strand, samt hela arts and crafts rörelsen under hennes tid.

lycka till med nystarten!
(och hälsa R detsamma!)

/anna

Elins trädgård said...

anna: du har såklart rätt, men det är något med Shaker-estetiken som tilltalar mig nåt alldeles väldigt.

Anonymous said...

Jag väntar också med spänning på lägesrapporterna från trädgård och hus.
Lycka till!