Sunday, October 05, 2008

Höstrapport från trädgården

Det ösregnar och blåser så idag blir det inga bilder från trädgården. Hösten är över oss med full kraft. Än har vi inte haft någon riktig nattfrost, men temperaturen har varit nere och sniffat på nollstrecket och det är bara en tidsfråga innan vi vaknar till en vitkrispig morgon.

Förbluffande mycket står kvar och växer i trädgården utan att vi har lagt fiberduk eller något annat skydd över. Det har varit så mycket annat under hösten, att vi helt enkelt inte hunnit/orkat pyssla med köksväxterna som jag hade hoppats. Nu får vi helt enkelt se vad som klarar ruskväder och frost.

De sista vaxbönorna och haricots vertsen är inplockade. Det blev inte särskilt mycket av dem, jag sådde dem i slutet av juli. Det var några veckor för sent. De blommade långt in på hösten, men sen började de vissna och orkade inte mogna fram några bönor. Samma sak med gurkan, det blev inget av den egentligen. Sådd senast vid midsommar nästa år!

Sommarsquashen ger fortfarande frukt, den kommer inte att ge upp förrän det kommer en rejäl frost. Jag har provat att torka både gul och grön squash i tunna skivor, eftersom det blir mycket mer än vad vi orkar äta upp. Det borde gå att använda i soppor och liknande till vintern. Antar jag, men jag har förstås inte provat. Nån som vet?

Pumpor och vintersquash plockade jag in igår. Det blev sammanlagt tolv mogna frukter på 1–2 kg vardera och så en hel del små omogna som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Ingen jätteskörd, men så fick de också en riktigt dålig start i våras. Liksom tidigare är det pumpan Baby Bear och vintersquashen Buttercup Burgess som gett bäst utdelning. Frukterna får först ligga varmt ett eller ett par dygn (jag lägger dem ovanpå braskaminen) och sedan håller de sig i rumstemperatur eller svalare i flera månader om man har lite tur.

Vitkålen har blivit jättegod, nästan söt i smaken när den har stått ute i kylan. Nu har jag börjat plocka in den och det står en bytta surkål och surar i köket. Grönkål, palmkål och broccoli växer jättefint och det går uppenbarligen hur bra som helst att så kål mitt i sommaren. Nu ska vi rådjursskydda den och se hur den klarar vintern.

Dagens pyssel: göra äppelmos, koka rent lammfett att använda till tvåltillverkning (vi tömmer frysen på gammal jox oxh hittade en massa infrysta fettslamsor)

Dagens mat: till lunch blir det resterna av gårdagens potatissoppa och till middag blir det lammsadel med potatis i någon form och kanske sås på trattkantareller + något grönt från trädgården.

Blir vädret bättre ska jag gå ut och ta lite höstbilder i trädgården. I morgon ska jag till Växjö på möte, det blir en lång arbetsdag...

No comments: