Saturday, September 08, 2007

Jag vill också ha en slottsträdgård!


Var på besök på Läckö (delvis i jobbet, det tar en till väldigt trevliga platser ibland!) och blev jättesugen!. Inte på ett slott, men väl en slottsträdgård. Eller i alla fall en muromgärdad, solvarm trädgård med magnifik utsikt över vattnet.

Det lär jag ju knappast få i brådrasket, men det var kul att se och inspireras av trädgården. Inte minst blandningen av blommor och köksväxter i en salig röra (som antagligen är oerhört genomtänkt). Fick en massa idéer till egna trädgården. Visst borde man på något sätt kunna imitera en "walled garden" fast i en skala som passar vår trädgård. Sätta upp plank, plantera mer buskar och vindskyddsväxter, *tänker febrilt* :-))







3 comments:

Anonymous said...

Läckö slott är fint! Trädgården var jag tyvärr inte i när vi var där. Intresset för trädgård kom senare... Får nog åka dit igen.

Elins trädgård said...

Ja, trädgården är helt klart värd ett besök bara den. Nästa år får det bli ett besök mitt i sommaren, jag kan tänka mig att den är fantastisk då.

K said...

Ja, där har jag aldrig varit, men framförallt den översta bilden var inspirerande. På Nynäs slott har de en sådan där mur som de odlar vindruvor mot. Pinot noir, tror jag det var.