Saturday, March 17, 2007

Handla lokalt – mwahahaaa

Eller man borde inte skratta, snarare gråta. Gjorde helgens mathandling i vår lokala medelstora Hemköp-butik, som vanligt med intentionen att köpa så närodlat som möjligt. Det gick inget vidare...

Grönsaksdisken är en katastrof. Jag hittade blomkål, morötter och gurka som inte var importerade. Exakt var i Sverige de odlats var inte helt uppenbart, dock. Nånting säger mig att det iaf är ngnstans i södra Sverige, så det får väl vara någotsånär OK.

Frukten blev svenska äpplen och så en kompromiss med apelsiner och bananer. Som sagt, frukt är svårt att vara utan...

Mjöl, svenskt, OK. Även här är det oklart var det odlats.

I mjölkdisken är ju det mesta svenskt, men på sedvanligt Arla-vis får man inte veta hur långt mjölken färdats från kossa till mejeri till butik. Det finns ju några lokala, mindre mejerier i Västsverige, men de kommer inte in i vår butik. Dåligt!

Ägg - KRAV-äggen kommer från Roslagen. I övrigt finns bara "industri-ägg".

Honung - från vårt eget riktnummerområde. Dagens bästa lokala köp!

SIA-glass från Slöinge utanför Falkenberg, lokal produktion men varifrån råvarorna kommer är lite oklart.

Inget kött eller fisk idag, det finns i frysen härhemma.

Rätt deprimerande alltså, både utbudet i sig och att det är så svårt att få veta var maten EGENTLIGEN kommr ifrån. Hade jag varit riktigt noga skulle jag kommit ut ur butiken med en burk honung och inte så värst mycket mera. Alternativet är att åka runt till gårdsbutiker och handla. Men då har vi det där med onödig bilkörning, utöver att det tar tid. Och jag VILL kunna handla lokal mat i hemma-butiken, varför ska det vara så förbaskat svårt!?

Dagens VARFÖR???: Färdigkokta rödbetor, inplastade, från Spanien. Alla kommentarer överflödiga..

Dagens mat: till lunch omelett med lök och potatis, till middag currygryta på lammbog och till detta något med blomkål och hemgjord squash-pickles. Funderar på att baka naan-bröd, men barnen kommer antagligen att ropa på ris... (curry är ju inte precis lokalt, men vi har ett antal öppnade burkar med currypasta och chutney som behöver användas innan de blir dåliga)

3 comments:

Sonia P said...

Äter ni ekologisk också?

Elins trädgård said...

Ja, såklart. Dessvärre blir det ibland en balansgång mellan ekologiskt/KRAV och närproducerat - hur man ska styra rätt där är jag inte alltid säker på.

Från sommaren och en bra bit in på hösten har vi ju också egna grönsaker, rotfrukter, potatis och bär, helt ekologiskt odlade. I år ska vi sätta några fruktträd, det har vi saknat hittills. Så i förlängningen, när vi får allt bättre fart på odlandet ska vi kunna förena närodlat och eko en stor del av året :-)

Kött köper vi från ställen där vi vet att djuren har haft det bra, oavsett om det är formellt KRAV-godkänt eller ej.

Sonia P said...

Det är en knepig balansgång och det har tagit oss nästan 3 år att hitta allt ekologiskt vi behöver. Kryddor, bakpulvet, jäst och sådant tog lite tid att hitta om vi inte var villiga och köra väligt långt och med det förorena. Närproducerat har jag också blivit riktigt intresserad av från din blogg men det känns svårt att genomföra helt. Barnen är ju vana att få en ganska varierad kost och som du själv skriver blir det lätt tråkigt att äta närproducerat mitt i vintern. Jag skulle ha svårt att vara utan kakao, socker, bakpulver tex eftersom jag bakar mycket. Man kan ju se det som att jag köper dessa iofs långväga produkter ( ekologiska och rättvisemärkta) för att närproducera egna och i och med det köper ungarna inte massa dåligt godis (fast det är lite fusk att se det så). En knepig men ack så viktig utmaning som man väl får nöja sig med att man gör så gott man kan ust nu. När barnen är utflugna ska jag gratinera och purea rotsaker så det ryker om det!
Njut av den annalkande, lite avbrutna våren.
Peace Sonia